Direct naar de inhoud
i


Afdrukken
E-mailen
Reageren

Acceptatie

Ruimte voor alles wat je denkt en voelt

Trefwoorden: Aandacht, Balans, Groei, Ideaalbeeld, Levensangst, Sociale intelligentie, Zekerheid, Zin in leven

Onderdeel van coachingstraject Uit je hoofd komen

Als mensen zijn we bijna continu bezig met het streven naar meer geluk. Omgekeerd betekent dit dat we er vaak ook alles aan doen om de hoeveelheid angst en negativiteit die we ervaren te verminderen.

We evalueren bijna iedere dag hoe we ervoor staan en hoe het nog beter kan. We luisteren aandachtig naar de signalen die gedachten en gevoelens ons geven. Als we ons vervolgens niet goed blijken te voelen, gaan er vrijwel automatisch een aantal bellen rinkelen die zeggen dat er iets moet gebeuren.

Vervolgens gaan we druk aan de slag met het verwijderen van alles dat er volgens ons op dat moment niet hoort te zijn. We peppen onszelf op, storten ons op ons werk, zeggen tegen onszelf dat we niet zo moeten zeuren, enzovoort. Vaak doen we dit door onszelf streng toe te spreken, en door te dreigen met ‘wat er zal gebeuren als we nu niet in actie komen’. We houden onszelf voor dat het mis zal gaan als we onze problemen niet per direct aanpakken; dat we weg zullen zakken in een heftige depressie, oncontroleerbare paniekaanvallen zullen krijgen, ziek zullen worden en de complete wereld om ons heen teleur zullen stellen, waardoor we uiteindelijk alleen zullen overblijven.

We hebben een dusdanig groot arsenaal aan wapens waarmee we de negatieve dingen in ons leven te lijf kunnen gaan, dat het bijna absurd en dom lijkt om deze wapens niet te gebruiken. Acceptatie is een houding waarbij je de vijand omhelst, zodat deze je niet kan slaan. Maar als je met 20 tanks, 2 automatische geweren en een dozijn handgranaten voor de vijand staat; waarom zou je dan omhelzen? De tactiek van de verschroeide aarde lijkt dan een veel betere optie. Bovendien betekent het omhelzen van de vijand indirect dat je de vijand toelaat in je eigen leven, en dat je die vijand ook nog eens laat leven. De vijand vernietigen lijkt een veel betere strategie; dan ben je van hem af en hoef je niet meer bang te zijn dat hij ooit zal terugslaan op het moment dat je even niet oplet.

Iedereen die bewust bezig is geweest met deze manier van oorlog voeren weet echter dat het niet zo werkt. De vijand is namelijk overal. Net als je denkt dat je de strijd gewonnen hebt, steekt de vijand je in de rug met een nieuwe paniekaanval, met nieuwe gedachten en gevoelens van somberheid en met nieuwe angsten, die vervolgens weer overwonnen moeten worden. Ook als je het begrip ‘acceptatie’ kent, blijkt het verdomd lastig om de vijand echt, onvoorwaardelijk en zonder achterdocht te omhelzen. Meestal accepteren we de vijand in ons leven wel, maar stellen we alsnog duidelijke voorwaarden aan wat de vijand wel en niet mag. We sluiten als het ware een verdrag, maar doen dit vaak met tegenzin, en we blijven alert op alle bewegingen die de vijand maakt. Zodra de vijand zich op de grenzen begeeft van wat we met hem hebben afgesproken, wankelt het verdrag en halen we onze geweren alvast weer tevoorschijn, voor het geval dat.

Dit alles is gebaseerd op de aanname dat we ons altijd goed kunnen voelen als we daar maar hard genoeg ons best voor doen. Gezien de massale manier waarop dit idee zich uit in ons gedrag en onze sociale context (zoals de media), denk ik dat deze regel de meest belangrijke disfunctionele overtuiging is die we als mensen hebben, die in de praktijk zorgt voor de meeste algemene psychische problemen die mensen ervaren.

Ons verstand schotelt ons de illusie voor dat we de oorlog kunnen winnen door te vechten, door onze wapens tactisch te gebruiken en door de vijand van ons weg te houden. De waarheid is echter dat de vijand dat deel van onszelf is dat we niet in ons leven willen hebben. Je sombere gedachten, je angstige gevoelens; alles waar je tegen strijdt is feitelijk al van jou. Je wilt het niet hebben, maar je zal het ook nooit kwijtraken. Aldus ontstaat er een patstelling, waarbij je de vijand bij vlagen accepteert en tolereert, maar van een echte omhelzing is nog lang geen sprake.

En zo diep gaat het begrip acceptatie dus. Het is niet zozeer een manier van doen. Acceptatie is het onomwonden toelaten van alles dat je verstand niet wil denken, voelen en ervaren. Acceptatie is een houding waarin je paniekaanvallen warm onthaalt, zonder achterdocht of cynisme, en zonder dat je een beloning verwacht voor je dappere daad. Acceptatie is ruimte bieden aan alles dat je eigenlijk niet wilt ervaren, zoals gepieker, verdriet en somberheid. Acceptatie is het onder ogen komen van de vijand, waarbij je je wapens neerlegt, zelfs (en vooral) als de vijand dit juist niet doet. Acceptatie is de erkenning van het feit dat de vijand zich in ons bevindt, en een wezenlijk onderdeel uitmaakt van wie we zijn. Onze grootste vijand is dus juist ons gebrek aan bereidheid en vermogen tot acceptatie.

Begroet de vijand, want de vijand is dat deel van jou dat je niet wilt ervaren. Als je de strijd aangaat onder de vlag van je perfectionisme, dan zul je strijden tegen niemand anders dan jezelf. Vergelijk het met iemand die probeert om zijn eigen arm te amputeren, zonder dat dit pijn mag doen. Iedere keer als hij zijn arm probeert te forceren, doet hij alleen zichzelf pijn. Iedere keer als jij probeert om gevoelens weg te drukken of te bestrijden, ben je bezig jezelf te slaan.

De oplossing? Die is er niet, dát is de oplossing! Dingen die opgelost worden verdwijnen, maar jouw vijand zal er altijd zijn. Wat zou je kunnen doen om een goede verstandhouding met de vijand te krijgen? Het antwoord: geef hem de ruimte die hij nodig heeft. Maak binnen jouw wereld genoeg tijd en ruimte vrij voor angst, somberheid, verdriet en pijn. Als je je rot voelt, dan heeft dat rotte gevoel kennelijk even de ruimte nodig. Geef het die ruimte! Geef de regel dat alles altijd goed moet zijn op en omarm dat deel van jou dat je steeds zo in de weg zit. Als je bereid bent om je grootste angsten hun bestaansrecht te geven, hoef je de strijd ermee niet meer aan te gaan, waardoor er geen strijd zal zijn.

Het venijnige van acceptatie zit hem in het onvoorwaardelijke karakter ervan. Het is geen onderhandelingsproces. Het is niet altijd leuk, het voelt niet altijd goed, laat staan dat het gebaseerd is op principes als rechtvaardigheid. Acceptatie is het onvoorwaardelijk toelaten van alles, en daarmee bedoel ik echt alles, maar dan ook alles dat je denkt, voelt en ervaart, omdat dat alles nu eenmaal hoort bij de persoon die je bent en het leven dat je leidt. Ook als dit van je omgeving niet mag, en ook als het betekent dat je angsten werkelijkheid zullen worden.

© 2007 de Volkskrant
37 reacties
  • katya067 katya067 - 11 oktober 2007, 16:58
    Dag Gijs, wat een verademing dit stuk... Dank je wel
  • vandenan vandenan - 12 oktober 2007, 23:28
    Oooh....heftig. Nog een vraag. Betekend dat ook dat ik me terug moet trekken. Ik kan er voor kiezen alleen thuis met mijn gevoelens te zijn (rouwproces) of erop uit te gaan en daar te rouwen. Dat deel snap ik nog niet . Moet je dan alles alleen doen.(klinkt dat heftig) En ik weet het, niet moeten maar mogen. In ieder geval wil ik je bedanken voor je artikel. Ik merk al door de opdracht uit je hoofd komen dat ik meer probeer te accepteren wat er is. Dan voel ik dat de spanning in mijn lijf af neemt. Makkelijk vind ik het niet . Hartelijke groet Nande
  • milco milco - 13 oktober 2007, 18:06
    prachtig artikel. Simpel eigenlijk.... Nu nog toepassen. Dat lijkt mij het lastigste
  • golondrina golondrina - 13 oktober 2007, 20:59
    Dank je Gijs, je stukje past precies bij hoe ik me nu voel. Ik streef meestal geluk na en duw het andere, 'negatieve' weg. Gisteravond kon ik het niet meer wegduwen, nu voel ik verdriet en weet dat ik niet weg moet gaan om het te ontwijken. Soms werkt deze aanpak wel, nu niet, het zal dan drie keer zo sterk terugkomen. Nu wil ik groeien en me sterker voelen, steviger, dankzij dit verdriet. Een emotie met een boodschap.
  • diane diane - 14 oktober 2007, 16:30
    Hoi Gijs, interessant artikel. Ik weet dat als je moeite hebt met bepaalde mensen dat dat dan eigenlijk trekjes van jezelf zijn die je niet hebt geaccepteerd. Maar soms gaat dat niet op, lijkt mij. Bijvoorbeeld iemand die wreed is tegen dieren; in die peroon zie ik echt mezelf niet! Ik haat wreedheid tegen weerlozen en kwetsbaren.
    Ik streef er ook niet naar om altijd blij en gelukkig te zijn. Soms ben ik verdrietig, onredelijk, down en moe etcetera. Het zij zo. Het gaat ook weer voorbij. Als het lang duurt vraag ik me wel af waardoor het komt en kijk dan of ik daar iets aan kan veranderen. Van de week lag ik in bed en voelde me ineens erg verdrietig, begon zelfs te huilen. Zomaar, zonder reden. Wat is dit, wat heb ik? Na enig nadenken bleek het de verjaardag van mijn broer te zijn. (hij is een paar jaar geleden overleden.) Ik vergeet altijd data van verjaardagen e.d. maar mijn onderbewustzijn (of onbewuste) kennelijk niet. Ik vond dat een hele mooie en waardevolle ervaring! Ik weet meer dan ik weet. groet Diane
  • jaaj jaaj - 15 oktober 2007, 12:12
    ik heb een vraag in hoeverre je je negatieve zelf moet accepteren als je persoonlijkheid van nature 'donker' is? dit lijkt mij te leiden tot het overmatig focussen op negativiteit van jezelf/in je leven dan positiviteit waardoor je gemakkelijk in een negatieve spiraal terechtkomt. acceptatie is prima, maar alleen acceptatie helpt je niet verder, daarvoor moet je toch echt een positief gevolg geven aan je negativiteit (zoals wij vroeger overleefden: als je honger krijgt ga je harder op zoek naar eten). accepteren klinkt in dit artikel af en toe als lijdzaam ondergaan; en jezelf oppeppen wordt in een negatieve context geplaatst, dat lijkt me toch zeker niet de bedoeling als van nature negatieve emoties jezelf overheersen?
  • Afbeelding van onbekende gebruiker oliebol - 15 oktober 2007, 18:41
    Ben het met Jaaj eens...ik heb eerder ruimte gegeven aan mijn verdriet bijvoorbeeld over het feit dat ik een ernstige ziekte heb. Huilen, in bed blijven, rode ogen, op zolder zitten, me afzonderen...ik kan er zo inblijven. Het voelt inderdaad alsof je dan toegeeft aan de spiraal naar beneden. Ik voel er meer voor om af en toe de ruimte te geven aan die donkere kanten in mezelf en dan af te spreken wanneer ik bewust weer actie onderneem om de positieve kant op te gaan. Ik geloof dus niet zo in die onvoorwaardelijke omhelzing van de donkere kanten. Ik denk vaak aan het liedje 'It's all how you look at it"...een en dezelfde situatie kan heel anders ervaren worden, al naar gelang je bui, het weer, je karakter...Als de zon gaat schijnen, of als ik een stuk gefietst heb, zien dingen er al weer heel anders uit!
  • Afbeelding van onbekende gebruiker WILMA - 15 oktober 2007, 21:41
    iK VIND HET EEN HEEL GOED STUK MET NAME DE NADRUK DIE LIGT OP HET FEIT DAT JE DOOR TE ACEPTEREN WIE JE BENT, NU OP DIT MOMENT, GEEN VIJAND VAN JEZELF BENT. iNDERDAAD ZIJN WE VAAK ZELF ONZE GROOTSTE VIJAND DOOR ONSZELF ALTIJD TE BEKRITISEREN EN OP TE ZWEPEN TOT MEER EN BETER. NATUURLIJK IS HET OOK GOED OM JE BLIK OP POSITIEVE ZAKEN TE RICHTEN, MAAR DIE BEWEGING ONTSTAAT OOK WEER VANZELF ALS WE ONZE SOMBERHEID HEBBEN TOEGESTAAN, WANT IEDER MENS ZOEKT VAN NATURE NAAR EVENWICHT. EN DIT IS DEELS EEN ONBEWUST PROCES
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Sjoukje - 16 oktober 2007, 15:39
    Accepteren, relativeren, de lat minder hoog leggen voor jezelf: allemaal onderdelen van een levensstijl met meer ruimte, rust en aandacht. Op www.simplifylife.nl lees je er alles over.
  • norbert norbert - 16 oktober 2007, 17:39
    Het doet me denken aan de Past Reality Theorie van Ingeborgh Bosch. Heb ik me een hele tijd mee bezig gehouden. Wat stopt een mens toch veel weg in zijn hersens. Zo ver dat je er later niet meer bij kunt en dat toch nog wel eens invloed heeft op je dagelijkse dingen. Ook hier ging het om het aanvaarden en onder ogen zien van dingen die je liever wilt 'verzwijgen'.
  • miekebijster miekebijster - 17 oktober 2007, 10:40
    Ik begrijp wat je bedoeld. ik heb het boek THE SECRET gelezen en dat gaat nog verder dan dit verhaal hierboven!! Een echte aanrader om inzicht te krijgen in gedachten.
  • bebbeke bebbeke - 18 oktober 2007, 22:45
    Je stuk spreekt me erg aan. Mijn persoonlijke ervaring is dat de keren dat ik somberheid of angst helemaal toe durfde te laten, ze ook na enige tijd wegebden.
  • gijsjansen Coach gijsjansen - 19 oktober 2007, 18:19
    Mijn antwoord op Jaaj en oliebol:
    mensen die zwelgen in zelfmedelijden zijn verslaafd aan gedachten en gevoelens waardoor ze problemen niet aan hoeven te pakken. Dit heeft dus een hele duidelijke positieve functie. Ook hier is de eerste stap het erkennen van je verstand als het rare ding dat zorgt voor die gedachten. Mensen laten zich (in dit geval nog graag ook) wijsmaken dat ze slachtoffer zijn. Lekker! zeg ik dan altijd tegen mijn clienten. Je hoeft niets als je dat doet! Dus houden zo! Zo kun je je hele leven wegleven zonder dat je ooit de confrontatie met je angsten en verlangens hoeft aan te gaan! Wat een lekkere, fijne en makkelijke weg!Je begrijpt dat de meeste mensen dan wel komen met wat ze eigenlijk zouden willen met hun leven...
  • mila.... mila.... - 19 oktober 2007, 20:17
    Helemaal mee eens Gijs, maar o wee, de praktijk ! Soms voelt het of er ineens: floep: een gordijntje tussen mijn denken komt en kan ik er even niet meer bijkomen, waar mijn falen lag. Ik merk, als ik maar in mij kracht blijf, goed in mijn aardende verbinging zit, alles gestroomlijnd verloopt, ik liefdevol ben naar mezelf en de ander. De problemen zijn er zodra ik dit loslaat en dan in feite , zoals je al zei, me even slachtoffer voel of in die rol ga zitten. Het is een kwestie volgens mij van JA zeggen tegen het leven. En niet in een nee-houding gaan zitten. Dank voor je mooie, inzichtelijke stuk wat je ons meegeeft. Kluus
  • Afbeelding van onbekende gebruiker ava - 19 oktober 2007, 21:15
    sinds kort volg ik cognitieve training, om via je nuchtere verstand de valkuilen van je gevoelsleven te doorzien en dus bij te stellen. AAlsof je denkend vermogen hand in hand gaat met dat wat wij hartzaken of ziel noemen. Je moet eerst angst erkennen, en woede, en wrok, voordat je die blokkades kan oplossen door ze te leren begrijpen.
  • Afbeelding van onbekende gebruiker methoni - 20 oktober 2007, 15:45
    Dit stuk had ik net nodig, Gijs, om mijn zoon (die zichzelf niet accepteert) een handvat te geven. Dank je wel. Coby Methoni
  • fransdevette fransdevette - 22 oktober 2007, 19:47
    frans 21-10-07
    Ik begrijp het. geloof dat het zo is.Wil het ook doen, Maarrr
    Soms belet mijn onrust en mijn angst mij om gezellig met mijn vrouw en kind aan tafel te zitten om te eten.
    In restaurants moet ik een plekje met rugdekking hebben.
    Zitten in een kring maakt me paniekerig.
    Als ik onrustig ben kan ik niet goed les geven les geven.
    Omhelzen, prima, maar hoe doe je dat precies?
  • Diogenes Diogenes - 04 november 2007, 09:14
    Beste Gijs, Ik snap het verband tussen uw artikel en uw antwoord van 19 oktober niet. In uw artikel zegt u dat u negatieve gevoelens "de ruimte" moet geven; Uit wat u tegen uw vlienten zegt maak ik op dat dit niet het geval is?

    Ik ben het overigens met Jaaj en Oliebol eens; wat je de ruimte geeft, wordt groter. Waar je je op focust wordt groter.
  • hades hades - 05 november 2007, 14:15
    Mooi artikel met een loffelijk streven. Maar als je zover bent dat je het hele leven accepteert zoals die is, alles kunt relativeren en beredeneren, er vrede mee hebt en de ruimte geeft aan alles wat die ruimte nodig heeft. Je hebt nergens last van, geen problemen die niet op te lossen zijn en toch is er iets (in het onderbewuste?), iets waar je geen vat op krijgt, omdat je er niet eens weet van hebt, maar alleen bij toeval komt dit boven tafel en krijg je ermee te maken. Wat dan?
  • gijsjansen Coach gijsjansen - 06 november 2007, 12:53
    Mijn reactie op Hades: je verstand maakt het wel erg extreem: ik heb nooit gezegd dat acceptatie zorgt voor oplossing van alle problemen. Het gata er juist om dat je je eigen menselijkheid accepteert en dus kan accepteren dat je niet alles kunt oplossen. Wat betreft het onderbewuste: zodra je je ergens bewust van bent is het al niet meer onderbewust. Bovendien zijn dit soort denkpatronen vaak een manier van je verstand om de controle te grijpen. Maaaaarr dat is een te groot onderwerp voor hier.
    Diogenes: Ik denk dat ik juist prima in lijn met dat idee mijn clienten feedback geef. Acceptatie betekent niet passief zijn, het betekent dat je accepteert wat je niet kunt veranderen zodat je je volledig kunt richten op wat je wel kunt veranderen. Dat focussen dingen groter maakt komt omdat je je gedachten veel te serieus neemt. Als je uit je hoofd stapt verandert die focus ook.
  • jomm jomm - 08 november 2007, 10:35
    mooi verhaal, ik omarm het graag! Alleen jammer dat je schrijft dat de vijand er "altijd" zal zijn. Altijd/nooit, alles/niets, zwart/wit zijn begrippen die sterk polariseren. Het worden eeuwige waarheden en dat draagt niet bij aan een proces van acceptatie, lijkt mij...
  • edtimato edtimato - 24 november 2007, 15:50
    Een heel mooi verhaal, en ik lees dit deze dagen niet voor de eerste keer. Enne, geloof het of niet, het werkt. Alleen ik ben niet altijd even sterk om het zo te zien.
  • asca asca - 26 november 2007, 15:28
    Mooie tekst. Ik merk soms al wel dat het er 'laten zijn' van gevoelens het beste werkt, dan kunnen ze soms zo weer wegebben terwijl als ik ertegen vecht, het alleen maar erger wordt. Maar met gedachten vind ik dit nog een stuk lastiger. Oefenen dan maar...
  • gijsjansen Coach gijsjansen - 27 november 2007, 19:36
    Hoi allemaal,
    even antwoorden op jullie commentaar. Jomm, met het idee dat je vijand er altijd zal zijn polariseer ik helemaal niet, maar geef ik alleen de situatie weer zoals deze is. Ik begrijp wat je bedoelt, maar de realiteit is gewoon de realiteit. Het gaat juist om het erkennen van tegenpolen zoals deze naast elkaar kunnen en mogen bestaan. We willen liefde, maar weigeren vaak de angst ook te ervaren, terwijl angst de equivalent is van liefde en dus noodzakelijk is, wil je weten wat liefde is.
    Verder is het inderdaad zo dat dit soort thema's tijd kosten. Bovendien zul je nooit helemaal leren om het volledig toe te passen en dat hoeft ook juist niet! Dat is het mooie aan acceptatie!
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Bien - 07 januari 2008, 00:16
    Hum, je gooit wel alles op één hoop; paniekaanvallen, zorgen, negatieve dingen in het leven etc.
    Tweede punt; 'accepteren' kan ook een manier zijn om het juist niet onder ogen te zien en achterover te leunen: "Ik ben nu eenmaal zo", "Ik ben gewoon bang voor", "Ik kan dat nu eenmaal niet", "Ik heb geaccepteerd dat ik zo ben".
    Het onderscheid tussen reele en irreele angsten mis ik verder ook.
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Bien - 07 januari 2008, 10:38
    Na een nachtje slapen. Het woord erkennen zou ik beter vinden.
    Erkennen dat je bepaalde angsten, zorgen hebt.
    Acceptatie heeft toch iets van dat je het er mee eens bent.
  • Afbeelding van onbekende gebruiker marcel - 16 januari 2008, 09:38
    wellicht is het ook belangrijk in te zien dat jij het bent die zijn aandacht steeds stuurt naar deze gedachten en gevoelens, dus accepteren ok, maar daarna inzien dat je je aandacht kan sturen naar wat jij wil en wanneer je wil, ook dit kun je trainen..
  • Afbeelding van onbekende gebruiker alice 02-03-08 - 02 maart 2008, 15:06
    heb vandaag voor het eerst deze site gelezen. erg prettig ervaringen/bevindingen van anderen te lezen en gemerkt dat er op een serieuze manier mee omgegaan wordt. ik ken iemand die een geaardheid heeft die in onze maatschappij niet getolereerd wordt en als misdaad gezien wordt. Deze persoon is het daar mee eens, hij verfoeit zichzelf omdat hij deze geaardheid heeft en wil eigenlijk niet meer leven door deze geaardheid. Omdat hij er gelukkig nog nooit aan heeft toegegeven is hij nog geen misdadiger, maar hij vindt het steeds moeilijker worden om er niet een keer aan toe te geven. deze persoon levert dagelijks een verschrikkelijke strijd en kan het niet accepteren dat hij zo is. hij kan er maar met 1 persoon over spreken omdat hij zich vreselijk schaamt en bang is verstoten te worden door iedereen als ze het te weten komen. graag advies hoe ik hem kan steunen
  • Afbeelding van onbekende gebruiker rocco - 18 maart 2008, 12:51
    alice,
    Volgens mij heeft je vriend zo'n groot probleem omdat hij zich volledig identificeert met zijn geaardheid. En aangezien hij zijn geaardheid verafschuwt, verafschuwt hij zichzelf. Het gaat erom dat hij gaat inzien dat hij veel meer is dan alleen zijn geaardheid. Als hij inziet dat hij verschillende kwaliteiten bezit en nuttig of zinvol kan zijn voor anderen, kan hij wellicht leren inzien dat hij er toch werkelijk toe doet. Door alleen maar en volledig op zijn geaardheid te richten is er momenteel waarschijnlijk nauwelijks of geen aandacht/ruimte voor zijn kwaliteiten en een zinvolle bijdrage voor anderen. Het is dus tijd om zijn aandachtsvernauwing op zijn geaardheid los te laten en zich steeds meer te gaan richten op zaken die hem goed afgaan en zinvolle/helpende activiteiten voor andere mensen te ontplooien(vrijwilligerswerk?) Sterkte!
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Jennifer - 23 april 2008, 09:35
    Interessant stuk, en zeker waar. Maar geldt dit voor alledaagse angsten en sombere gedachten, of ook voor meer ingrijpende? Ik heb bijna mijn hele leven lang periodes gehad waarin ik worstelde met mijn angst/paniekstoornis, dit ging altijd weer over, 1x met behulp van medicijnen. Na de geboorte van mijn dochtertje vorig jaar kreeg ik weer last, maar nu kwamen daar depressieve gedachten bij en dwangmatige angstgedachten. Ik voelde me helemaal mezelf niet meer. Sindsdien weer medicijnen, maar ik wou dat ik een manier vond om ook zonder medicijnen een "wapen" in handen te hebben om met mijn angsten en sombere gedachten om te gaan. Geldt hiervoor dan ook acceptatie?
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Bouke Bus - 24 mei 2008, 15:44
    Zou graag meedoen aan dit item.
  • Afbeelding van onbekende gebruiker anthony68 - 01 januari 2009, 16:58
    En zo diep gaat het begrip acceptatie dus. Het is niet zozeer een manier van doen. Acceptatie is het onomwonden toelaten van alles dat je verstand niet wil denken, voelen en ervaren. Acceptatie is een houding waarin je paniekaanvallen warm onthaalt, zonder achterdocht of cynisme, en zonder dat je een beloning verwacht voor je dappere daad. Acceptatie is ruimte bieden aan alles dat je eigenlijk niet wilt ervaren, zoals gepieker, verdriet en somberheid. Acceptatie is het onder ogen komen van de vijand, waarbij je je wapens neerlegt, zelfs (en vooral) als de vijand dit juist niet doet. Acceptatie is de erkenning van het feit dat de vijand zich in ons bevindt, en een wezenlijk onderdeel uitmaakt van wie we zijn. Onze grootste vijand is dus juist ons gebrek aan bereidheid en vermogen tot acceptatie.
  • Afbeelding van onbekende gebruiker anthony68 - 01 januari 2009, 16:59
    Mozes gaf ons onze regels de beschaving en jezus ging stapje verder en leerde onze emoties onder controle te houden en vergeving.
    Zo kwamen we verder in onze spirituele ontwikkeling...En als we dan ook al het matriele van ons afzetten dan zijn we verlicht en kunnen hemel betreden...
    Ik ben nog niet gelukkig in mijn leven en ben nog te veel materieel gericht. Ik ben bezig om deze dingen te veranderen maar het gaat moeilijk. Ik heb 2009 voorgenomen mijn ziekte schizofrenie te accepteren. Ik heb de fasen woede, teleurstelling en verdriet al achter de rug. Nu wil ik acceptatie ook van mijn ziekte depressie.
    Ik bid God om mij te genezen maar voorlopig kan hij me alleen via medicatie helpen Ik ben bezig mijn blokkades te verwijderen door middel van de mensen in mijn leven te vergeven voor de kwade dingen die ze me hebben aangedaan in mijn leven. Ik heb ook mezelf vergeven zoals Jezus in de bijbel. Ik heb mezelf vergeven voor mijn zonden en hoop dat ik genees...
    Ik leef volgens de regels van Mozes. ik wil niet dezelfde fout maken als de Joden door andere goden te aanbidden..Ik bid tot de enige echte God die overal en alles is...
    En van Jezus heb ik geleerd dat je niet jaloers moet zijn op anderen. En niet moet begeren wat anderen hebben. maar bid voor je eigen geluk.
    Vanaf mijn geboorte heb ik volgens de regels van Mozes geleefd en op mijn 22ste heb ik een fout gemaakt en gezondigd toen betaalde ik mijn zonden met een psychose en een zelfmoord poging ik werd gered op mijn 27ste door God in de vorm van medicatie. Daarna heb ik jaren proberen te leven volgens de gedachte van Jezus maar ik besloot te stoppen met medicatie en raakte weer in psychose en dacht zelfs dat God tot me sprak en ik de nieuwe messias was. Ik was totaal de weg kwijt en me familie liet me opnemen en weer medicatie ik herstelde En zie in dat God me geneest via medicatie en er een moment zal komen dat hij zeggen zal dat ik kan stoppen met medicatie. Ik heb sinds mijn eerste psychose niet gezondigd maar wel de leefregels van Jezus overtreden, Ik was jaloers op gezonde mensen en rijke mensen. Maar nu weet ik beter, ik heb mijn eigen gezondheid en rijkdom dus hoef niet meer jaloers te zijn. Ik ben tevreden met wat ik heb en probeer nu te accepteren dat mij dit overkomt. Als ik Mijn schizofrenie en depressie accepteer dan verdwijnen de blokkades en krijg ik alle geestkracht vanuit diep uit mijn onderbewuste terug...Die nu worden tegen gehouden door emoties zoals haat, jaloersie, medelijden etc.
    Als ik zoals Jezus zegt mijn eigen ik accepteer zal ik verlost worden van alle negatieve verschijnselen. En zal ik een hoger nivo bereiken spiritueel.
    Ik lees de bijbel en kinderbijbel (die vindt ik makkelijker te begrijpen) En analyseer de ervaringen van Jezus en Mozes. Het oude testament en nieuwe.
    En reflecteer de ervaringen op mijn eigen leven en hoop daar veel van te leren.
    Maar Ik krijg niet uit de bijbel mijn antwoorden op de vraag hoe kan ik mijn leven accepeteren??


    Dat is mijn belangsrijkste vraag in 2009!!!
    Hoe accepteer ik mijn leven????

    Hebben jullie aanwijzingen in de bijbel waar ik dat kan lezen??? En hoe ik dat kan doen???
    Hebben jullie er ervaringen ermee?
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Mar. - 15 juni 2010, 13:22
    God accepteerd jou zoals je bent. Ik geloof dat je dankbaar mag zijn, zelf in jouw situatie. En grote hoop mag hebben voor wat God in je leven nog wilt gaan doen.

    Wees dankbaar voor het nu (hoe het ook is) en vertouw God voor de rest..
    Hij is de weg, de waarheid, en HET LEVEN. Bij Hem , zijn alle antwoorden.

    groetjes
  • Afbeelding van onbekende gebruiker elifecoach - 05 december 2010, 18:24
    Acceptatie=verlichting en verlichting=acceptatie!
    Als je alles wat speelt in je leven kan accepteren zoals het is en de ware werkelijkheid ziet van het geen je doet of ziet. Kijk je niet met doeken voor je ogen, maar verwijder je de blokkades die er voor zorgen dat je de dingen ziet zoals ze zijn, hier in het Nu!
    Niet in het verleden of toekomst maar leef in het Nu en ervaar de werkelijkheid zoals die is en accepteer het! Het is moeilijk maar met veel oefenen en meditatie, luisteren en reflecteren kom je er wel..
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Marilou - 11 december 2010, 16:10
    ik ben het hier ZO mee eens
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Charlotte - 21 januari 2012, 12:42
    Ik vind het een mooi artikel! Wat mijn grote moeite nog is; Ik geloof in een klein geluk; rust, vrienden en familie, soms een goed glas wijn en mooie muziek of een goed boek. Meestal word ik zo overweldigd door de eisen van de maatschappij en mijn omgeving dat ik uitgeput raak; ik krijg angst en word depressief. Ik kan die emoties redelijk laten gaan, maar alleen als ik me terugtrek. Veel op de bank, met een kruikje op mijn buik, af en toe een boek en een wandeling. De overprikkeling dient eerst ontladen te worden voor ik weer de drukte in ga. Is dit ok? Hoe in godsnaam acief te zijn terwijl emoties om de aandacht vragen?

Verstuur de link naar het artikel 'Acceptatie' naar een bekende.

INLOGGEN

Nog geen wachtwoord? Kies REGISTREREN

Wachtwoord vergeten?

 

Waarom registreren?

Gratis e-coaching en serieuze testen.

Start op jouw moment, in eigen tempo, leer van elkaar!

 

Nu in Hart en Ziel: 26 coaches, 73477 deelnemers

Online DroomBaanReis

Met de DroomBaanReis, leer je in 10 weken de inzichten, skills en tools om jouw droombaan zelf te realiseren. Dat is makkelijker dan je denkt volgens de honderden oud-deelnemers!

.

Mede door de stok achter de deur, de opdrachten, de boeken, webinars, verrassingen en het LIVE-evenement worden carrieredoorbraken gerealiseerd!

Niet gratis, wel korting tot 15 januari. Meer informatie

Laatste bijdragen

  • bewaarder bewaarder - Vandaag : Vandaag is het Hemelvaartsdag ! Dan denk ik aan een...
  • levensmoed levensmoed - Vandaag : ach wat is nou leeftijd verschil?   vanavond een ontmoeting tussen oude...
  • sandra1984 sandra1984 - Gisteren : ik ben erg sensitief.
  • lyannep lyannep - Gisteren : In mijn leven heb ik een heleboel kansen aan mij...
  • baslin baslin - Gisteren : - de keuze maken om meer te bewegen, in ministapjes...
  • pret pret - Gisteren : Dat is toch wel bijzonder. Dat ik steeds merk dat...
  • strella strella - Gisteren : Het leek alsof ik nog steeds met mijn dochter in...
  • bagrosa bagrosa - Gisteren : Een advies dat zich de laatste tijd op verschillende manieren...
  • dame- dame- - Gisteren : Opdracht: Kijk terug in je dagboek en zoek opdracht 1.2...
  • Seringa Seringa - Gisteren : De echte behoeftes onderscheiden vind ik best lastig. Als ik...

Meest actieve deelnemers

  • pretpret 08-05-2009 in Word je eigen leider "Bericht uit Eindhoven woensdag gekregen. Eerste domper in een tot dan rimpelloos traject. ..."

  • WaterdraakWaterdraak 07-05-2009 in Voluit leven "Hi folks Voor vertrek naar Frankrijk schreef ik in mijn db: "H. en ik doen het rustig a..."

  • DerozenzullenbloeienDerozenzullenbloeien 06-01-2010 in (H)eerlijk assertief "Rust. Geen gezeur aan m,n hoofd. Geen verwijten dat ik ,,altijd,, zeur. Wederzijds geen ge..."

  • erzsierzsi 05-04-2012 in Word je eigen leider "Gemeentemuseum Den Haag, schilderijententoonstelling de Haagse School; Willem Maris. Lands..."

  • peacefulpeaceful 08-04-2012 in Duurzaam geluk "Geen geluidsfragment, maar een artikelpagina wat ik via de link krijg. Straks even zelf ee..."