-
fransvdg - 14 november 2008, 16:19
Het besef dat het "denken" hetgeen is waarmee de mens zich kan onderscheiden van een dier, is een eerste stap om los te komen van de waanzin van de "snelle bevrediging" die onze tijd kenmerkt. Hoger, sneller, meer, zijn kreten die passen bij onze overspannen manier van leven. Meditatie geeft de mogelijkheid om een natuurlijke balans te vinden. Daar waar de mensen voorheen bewust of onbewust aanvoelden, dat ze zich even behoorden te ontrekken aan de dagelijkse mallemolen, door de stilte van de natuur op te zoeken, lijkt het alsof mensen opnieuw geleerd moet worden hoe te ontsnappen aan de dagelijkse geluids- en beeldterreur. Het zou een preventieve stap kunnen zijn van de Zorgverzekeraars om meditatie in het "pakket" op te nemen. Tevens zou het ministerie van Cultuur Onderwijs en Wetenschappen op de scholen, te beginnen bij de basisscholen, meditatie op kunnen nemen in het onderwijspakket. Dan wordt er eindelijk recht gedaan aan het vak "sociale redzaamheid" (gezond gedrag). Geef jonge mensen educatie waarmee ze gesterkt worden om de tsunami van informatie en ongewilde prikkels op een juiste wijze te kunnen weerstaan, zodat hoofd- en bijzaken kunnen worden onderscheiden. Meditatie zou een prima "tool" kunnen worden om een gelukkig mens te kunnen zijn of/en worden. -
Kvinne - 15 november 2008, 04:37
Bravo Frans, Het helpt ook om makkelijker en rustiger in slaap te vallen. Het is ook geen wonder dat mensen zo slecht slapen, in deze tijd, met de overspannen hectiek van heden ten dage. Persoonlijk heb ik nu 5 uur slaap achter de rug. Tijdens het mediteren in slaap gevallen. OOk om m,n pijn te verminderen. Nu toch maar een pijnstiller.... Volgens de Dalai Lama is Slaap de beste meditatie. -
laura1001 - 15 november 2008, 10:41
Wie mediteert, helpt het brein dus op meerdere manieren. De waslijst van bewezen voordelen is lang: efficiënter, gelukkiger en gezonder. Stuk voor stuk redenen om werknemers in werktijd te laten mediteren.
Mij ontgaat in het geheel de relatie tussen de eerste twee zinnen en de conclusie dat dit in werktijd moet.
Ik ondervind zelf de positieve gevolgen van meditatie maar hopelijk weet de vakbond prioriteiten te stellen. -
Lea - 15 november 2008, 14:08
Vreemd dat Minfulness niet genoemd wordt! Dat is toch een meditatie die terrein wint in pschologie en een toegankelijke meditatie vorm kent. -
Jacques Smeets - 19 november 2008, 19:53
Mediteren kan in wezen gedaan worden tijdens de dagdagelijkse dingen, tijdens het werk, maar ook 's avonds tijdens het t.v. kijken. Ik doel dan meer op de bewustwording van steeds meer momenten en dan vooral van jezelf, hoe je denkt en handelt, wat je voelt, op welke manier sta je in de gebeurtenissen en raak je verzeild in omstandigheden. Als je hoofdpijn krijgt, neem je dan een pijnstiller of ga je bij en vooral in jezelf te rade naar redenen voor die pijn? Mediteren hoeft niet stilletjes in een afgezonderde ruimte te zijn, mediteren kan zelfs tijdens een vergadering. Jezelf daar ervaren zoals je bent, je ademhaling en de hartslag voelen tussen die andere mensen, je bewust worden van jouw positie, van jouw non-verbale gedrag en dan ook nog eens in relatie tot de anderen.
Dat lijkt allemaal erg ingewikkeld en lastig, toch geldt hier ook: "oefening baart kunst".
Het zou het individu en de mensheid ten goede komen wanneer meditatie in de zin van bewustwording van jezelf in relatie tot de anderen medemens van jongs af aan een normaal onderdeel van de ontwikkeling zou worden. Tja, de dagdagelijkse werkelijkheid toont een geheel ander beeld. Zo is het nu eenmaal, ik kan daar niets aan veranderen, dat kan alleen maar het individu zelf, als hij/zij zich daar bewust van zou kunnen, willen en vooral durven worden.
www.insavasana.nl -
john - 20 november 2008, 19:43
Als mediatatie zo goed is, waarom zijn die meeste Rajas dan te dik? -
René vrije filosoof - 22 juni 2009, 18:33
Het leven met vol bewustzijn beleven IS meditatie.
@John dikbuikige?
Het derde chackra gebied (kennis/waarheid) neemt een kracht toe.
Met deze kracht straalt genezing naar buiten voor anderen en absorbeert ook onwetendheid en ellende van anderen.(buffering)
Maak je geen zorgen over hun figuren,want zij zijn wetend,het figuur zelf niet te zijn...... -
Eric - 30 juli 2009, 22:08
Een jaar of zeven geleden ben ik met dagelijkse ochtendmeditatie begonnen. Inmiddels mediteer ik ook 's avonds een kwartier. Meditatiebeoefening is de grootste verandering in mijn leven tot nu toe en tevens de grootste verbetering. Ik gun iedereen het geluk van wakkerte... -
Jon - 30 juli 2009, 22:56
Wat ik me afvraag, is het ook nodig om in de achterliggende religie te geloven voor succesvol mediteren? Dat iedereen een 'hoger zelf' heeft dat in verbinding staat met de kern van het leven? Of mag je dat als westerling gerust vergeten, en heeft het stil zitten gewoon sowieso effect.
Meditatie wordt net als religie ook veel gebruik als middel om mensen te controleren en in toom te houden. Dus op de werkvloer is het misschien vooral voor de baas een machtig middel om mensen gewillig te krijgen en te houden?
Emoties hebben een belangrijke signaalfunctie, als je die wilt uitschakelen, hmmm, goed idee? Wat voor mensen krijg je dan? Gewillige robots? Wat voor maatschappij krijg je er uiteindelijk mee? Een zoals in India waar hiërarchie zegeviert, en kinderen moeten werken en weduwen op straat gezet worden? Die mediteren om zich los te maken van hun ego, want dat ego zou eventueel kunnen gaan protesteren tegen al die onrechtvaardigheid en onmenselijkheden.
@ René vrije filosoof: De meeste guru's die ik ken zijn te dik (of te dun), zijn hebberig, hebben machtsproblemen en dulden geen tegenspraak. Die laten zich de hele dag bedienen. Prachtig voorbeeld van verlichte zielen, ja hoor...
Derde chackra neemt vooral aan kracht toe door gebrek aan beweging. Buffering, haha, juist ja, elk pondje gaat toch echt door het mondje hoor. Kijk eens naar 'Louis Theroux's weird weekends: India', zeer verhelderend! -
Peet - 30 juli 2009, 23:09
In het filmpje: pas als je geen adem meer hebt (!) en geen gedachten ben je in de meditatieve staat. Dan sta je in contact met de cosmische energie.
Kan het ook zonder deze onzin? Dat vraag ik me af, of moet je dat geloof erbij hebben, net als bij het placebo-effect, omdat het anders niet werkt. -
René vrije filosoof - 31 juli 2009, 08:10
@Jon. Je schrijft scepties,das zeer goed...blijf vooral je eigen wakkerheid.
Sommige of al dan niet alle guru's zijn (bewust) verkeerd bezig.Dit zegt n.l iets over de geest toestand van die die er tegen over staat.
De Beatles beschuldigden hen Guru ook dat hij hun geld en vrouwen wilde!!
Waar waren de Beatles ook al weer op uit in die periode?? Juist! -
Simpel - 31 juli 2009, 08:35
Je hebt geen enkel geloof of religie nodig om te mediteren. Het is simpelweg het oefenen van aandacht (wat overigens niet gemakkelijk is) en een training van de hersenen. Net als alle andere vormen van training moet je het gewoon doen.
Let wel, een beetje geloof in jezelf helpt ;). -
René vrije filosoof - 31 juli 2009, 10:08
Het is eigenlijk kei eenvoudig.Meditatie is niet meer dan er achter komen dat de wereld onwerkelijk is betreffende diens uitwerkingen en gehechtheden.
Jezus zei niet voor niets IK BEN niet van deze wereld,en ook hij was in en in gelukkig met zichzelf.
Maar wij nemen onze draadloze t.v ontvangers en gadges mee met vacantie.Hoe werkelijk kan de schijnwereld nog worden??? -
René vrije filosoof - 31 juli 2009, 11:16
Meditatie is geen hersen oefening.De mens is niet een hersen partij, nog hetgeen wat door de spiegel gereflecteerd wordt,nog ego nog gedachte.De mens IS meditatie, meditatie IS de mens zijn WARE aard -
Peet - 31 juli 2009, 11:24
@Simpel, dat is wel een geruststelling, bedankt. Toch raar dat in elk filmpje (en boek) over meditatie die onzin-theorieën erbij worden gesleept, en er bovendien expres een hypnotiserende stem met galm wordt gebruikt, om het 'mystieke' nog maar even aan te dikken.
Maar gelukkig kun je dus ook zonder die onzin mediteren, zullen we het dan maar gewoon hersentraining noemen? Het zal me niets verbazen als het ook net zo goed op een stoel kan en zonder dat je handen en benen een 'cirkel van energie' vormen. Ook mag van mij dat lelijke goedkope synthesizer muziekje wel uit.
Zo, en dan ga ik nu wat hersengymnastiek doen om eens te proberen of het ook werkt op z'n nuchtere hollands.
@Rene: de wereld is zoals jij wilt dat het is, en alles wat jij gelooft is waar (voor jou). Heel eenvoudig. -
joost - 31 juli 2009, 11:29
@ rene vrije filosoof:
wat schrijf jij nou weer? wie zegt dat de mens een 'hersenpartij' is?! en waar slaat de stelling 'de mens is meditatie' op? of verveel je je? -
René vrije filosoof - 31 juli 2009, 11:36
@Joost welkom bij de gymnastiek club. ;-)) -
joost - 31 juli 2009, 11:38
?!
ik zal dat maar interpreteren als 'ja, ik praat onzin, maar het klinkt wel interessant'. veel plezier daarmee -
Jon - 31 juli 2009, 11:57
René vrije filosoof - 31 juli 2009, 08:10: "@Jon. Je schrijft scepties,das zeer goed...blijf vooral je eigen wakkerheid. Sommige of al dan niet alle guru's zijn (bewust) verkeerd bezig. Dit zegt n.l iets over de geest toestand van die die er tegen over staat.
De Beatles beschuldigden hen Guru ook dat hij hun geld en vrouwen wilde!!
Waar waren de Beatles ook al weer op uit in die periode?? Juist!"
Deze is goed zeg, die heb ik nog niet gehoord: Guru's die bewust verkeerd bezig zijn om zo hun volgelingen op het goede spoor van bewustwording te zetten. Hahahaha, en ondertussen wel lekker genieten van die vrouwen en dat geld en al die bediening...
Nee, ik zal alleen naar iemand luisteren die in zijn gedrag een voorbeeld voor me is. Wat heeft zo iemand voor een medemens over? Wat wordt er gedaan om onrecht en ongelijkheid tegen te gaan? Het geloof in reïncarnatie is vaak een laf excuus om anderen te laten rotten in mensonterende omstandigheden. Heel India bijvoorbeeld is doordrenkt van onverschilligheid en lafheid. -
René vrije filosoof - 31 juli 2009, 11:59
Joost, wat zoekt de mens in meditatie,of anders gezegt,waar komt deze op uit??
Wie of wat is die toestand,is het een gecreeert iets of ZIJN wij dit?? M.a.w wat ik al eerder vertelde.
Nog een tip.Onderzoek altijd in jezelf het obstakel als je een ander niet begrijpt.Het zit hem niet in de ander.Zoek altijd in jezelf naar het antwoordt.
Een externe autoriteit bestaat er niet,hoewel de wereld er in alle schijn er wel uit is opgebouwd. -
René vrije filosoof - 31 juli 2009, 12:01
Jon je oordeelt over zaken die onder de noemer schijn vallen.Wat van deze wereld is waar??
Alles wat komt en gaat is onwerkelijk.Waarom maak jij je nog druk? -
joost - 31 juli 2009, 12:31
@rene de vrije filosoof:
dat is een mooi verhaal rene. ik zou het niet mogen zeggen als jij -in mijn ogen- iets onzinnigs zegt, omdat ik dan op zoek moet in mijzelf om erachter te komen waarom ik het onzinnig vind. misschien zou jij je dan af kunnen vragen waarom je denkt dat ik dat niet gedaan zou hebben, waarna ik alsnog op de conlusie uitkom dat ik het onzin vind wat je schrijft?
ik heb het nergens over een externe autoriteit; ik benoem slechts mijn mening over jou reactie. je schrijft quasi-spirituele lariekoek. dus dan lijkt het me mijn goed recht je daarop te wijzen. doe ermee wat je wilt. -
René vrije filosoof - 31 juli 2009, 13:47
sommige waarheden staan onder de invloed van veranderlijkheid.
Kijk maar hoe je er morgen over denkt.;-)) -
HenkR - 31 juli 2009, 14:17
@Peet: Ik (normale 40-er, normale job, gezin en hypotheek, geen zoeker), heb een paar maanden geleden een meditatiecursus gedaan bij een zeer nuchtere, niet zweverige mevrouw in Lelystad. Zij geeft Transcedente Meditatie, maar dan goeroe- en Maharishi vrij, en voor een normaal tarief in plaats van wat de officiele TM organisatie vraagt. Er stond een paar weken geleden een verhaal in VK Magazine van een verslaggeefster (Milou van Rossem) die dezelfde cursus had gedaan.
Bottomline: het gaat om het aanleren van een techniek, alle overige bij-zaken of zweverigheid is hooguit leuke folklore. De mevrouw uit Lelystad vergeleek het met het eten van taart op een verjaardag, dat is ook een leuk ritueel, maar niet meer dan dat. Wat mijzelf betreft: ik onderschrijf de positieve effecten volledig. Het is zeer eenvoudig om snel de kwaliteit van je leven een positieve impuls te geven. Als je Googelt op TDM of Hilda Postema dan vind je haar site vanzelf, mocht je interesse hebben. PS: ik heb geen enkele band met haar of haar opleiding -
Peet - 31 juli 2009, 20:21
@HenkR: Ik waardeer de tip, maar waarom zou ik in vredesnaam Transcendente meditatie gaan doen. En hoe kan zoiets nu goeroe vrij zijn als alleen die naam al verbonden is aan een sektarische gemeenschap. Iedereen die daar een opleiding heeft gedaan heeft bijgedragen aan het in stand houden van dit instituut. Niet iets wat ik wil steunen.
Nee, ik doe het wel met een boekje en filter de bullshit er eerst uit. Maar toch bedankt. -
Merijn - 01 augustus 2009, 00:15
Super als dit nu wat meer onder de aandacht komt. Hopelijk in de oorspronkelijke vorm, vrij van bijgeloof en tradities. Ik zou zeggen, ga eens lekker zitten en je op je adem concentreren of een lekker stukje wandelen. Of niet natuurlijk, want naar mij hoef je ook niet te luisteren :) -
goblok - 01 augustus 2009, 06:37
Altijd weer lachen dit soort artikeltjes. Het leger dolende zielen in het westen en Nederland in het bijzonder is groeiende en mensen nemen hun toevlucht tot allerlei onzin. Ik constateer dat vooral vrouwen van middelbare leeftijd een dankbaar slachtoffer zijn van de zweef-industrie. Onze taal heeft er zelfs een woord voor: zweefteef. Hoe kan dat toch? -
zweefengel - 01 augustus 2009, 11:11
Nou, goblok, nuchtere hollandse boy (ik zal geen flauwe scheldwoorden bedenken zoals jij dat wel doet), dat zal ik je vertellen. Veel vrouwen van middelbare leeftijd hebben een groot gedeelte van hun leven besteed aan de zorg voor anderen, voor types als jij die als ze van hun drukke drukke baan thuiskomen verwachten dat er eten op tafel staat en de kinderen goed verzorgd en naar hockey zijn geweest. Die vrouwen ontdekken, als man lief ze heeft verlaten voor een jonge secretaresse, dat ze eigenlijk niets gedaan hebben voor zichzelf. Dan gaan ze op zoek naar plekken waar een beetje aandacht voor ze is en waar men het goed met ze bedoelt. Met het gevaar dat er misbruik wordt gemaakt van hun kwetsbaarheid. En allemaal omdat ze het een stuk beter bedoelen met de mensheid dan types als jij. -
René vrije filosoof - 01 augustus 2009, 17:02
Wat spiritualiteit toch weer veel los maakt ;-)) -
Jon - 01 augustus 2009, 17:32
@Rene: wist je dat spiritualiteit helemaal niets maar dan ook niets met Filosofie te maken heeft? Het eerste is dogmatisch, het ander openbrekend. Je bent misschien verward, omdat ze het zo mooi inpakken allemaal. Die Guru's weten hoe ze iets moeten verkopen! -
Pieter - 01 augustus 2009, 17:54
Ik neem aan dat mevrouw Hilda Post geheel Guru vrij het geld in eigen zak steekt. Hoe weet ik dat mevrouw Hilda Post my iets geeft dat niet gerelateerd is aan new age winkeltjes, filosofietjes, verborgen methoden en denkwijzen. Verbonden zijn aan de Guru, of niet gebonden zijn is paradoxaal genoeg even gebonden, wat voor een prijsje er ook aan verbind. -
Dapper dikkerdje - 02 augustus 2009, 10:37
Mediteren kun je, bij voorbeeld, ook prima uit een boek leren; ik begon met 'Mediteren voor dummies' met daarbij een uitstekende CD met korte meditaties die voor iedere beginner prima te doen zijn. -
René vrije filosoof - 02 augustus 2009, 12:04
@Beste JON. Je zou kunnen proberen innerlijk tevreden met jezelf te zijn.De manier hoe jij je ageert tegen Guru's geeft aan dat je nog schuldige zoekt voor je eigen onvrede.Guru's en ook ik zeggen je dat jij alles zelf bent wat je mee maakt wie je bent en hoe je denkt.Als je daat (nog) niet genoeg eigen verantwoordelijkheid kunt hebben geef je de andere (nog)graag de ''schuld''.Voor Guru's valt er niets te winnen of te verliezen.
Alleen jij maakt nog je onwerkelijke film door je beklag...
Nou van mij dan nog een vriendelijke '-)) -
René vrije filosoof - 02 augustus 2009, 12:20
Wat wordt er toch weer geoordeelt en veroordeelt.Er zijn zoveel meesters en guru's op aarde,en geweest die wij door onze eigen ego verstrengelingen teniet lopen te doen.
Wat doen wij met kerst? Alcohol zuipen,vermoorde dieren eten,en met veel stress dit feestje voorberijden.
Jezus veroordeling kwam ook voort uit ego(aarde) waarheden.
Nu worden ZIJN woorden nog maar net begrepen waar het echt om draait.
Het ego is zo HART nekkig, zodat het de ZIEL nekt.... -
angel - 02 augustus 2009, 12:45
ik vind dit een prachtig voorbeeld om te mediteren,,en gaat heel veel rust van uit,'
Angel -
Jon - 02 augustus 2009, 13:32
@ beste Rene, die eigen verantwoordelijkheid waar jij over spreekt, geef je uit handen zodra je een Guru volgt. Begrijp je dat? Zodra je precies doet wat zij zeggen, raak je verder van jezelf verwijderd. Helaas is dat nu precies wat de meeste Guru's willen: je afhankelijk maken zodat je een leven lang hun levenswijze blijft financieren en ondersteunen. Voor meer info over uitbuitende praktijken van Guru's en instituten kan ik je verwijzen naar: http://www.stelling.nl/simpos/
Ik ben overigens heel tevreden met mijn innerlijk, want ik onderscheid me van slimme zakkenvullers en onderneem dingen waar de medemens werkelijk mee geholpen is.
En om even in topic te blijven, meditatie is prima zolang er geen vreemde theorie achter zit. Soms kom je er pas halverwege achter, na de zoveelste cursus of workshop bij een instituut, dat er wel degelijk sprake is van een religie, zonder dat daar vragen over gesteld kunnen worden en soms zonder dat het duidelijk wordt. Vooral mensen met een lage zelfwaardering moeten op hun hoede zijn, want die zijn eerder geneigd het heft uit handen te geven. -
René vrije filosoof - 02 augustus 2009, 14:27
@beste JON Guru's zijn pas Guru's als zij dit niet zelf over zich uit roepen.
Meditatie is i.d.d het ''land'' achter alle guru's filosofën en religies,daar waar geen wegen meer zijn.
Echter de innerlijke bevrijding van de schijn''realiteit''waarin we daaglijks leven kan wel door de Guru belicht worden.Zij kunnen spelen met het leven wat puur een spelletje is.
Ik geloof niet in boven staand verhaal dat je tigduizend uren erop na moet houden betreffende meditaties.
Budisme is een heel lange oefening om uiteindelijk iets te worden....maar wat?? Juist wederom een structuur identificatie.
Er is niets mis met het leven,mits men er niet aan gehecht is...
Meditatie is vrij zijn van alle zintuigen...maar dit meenemen in het daaglijks leven is juist DE oefening.In het leven met geopende ogen.
Even stilte met gesloten ogen in een veilige ruimte of klooster is ook weer een beperking. -
Jon - 02 augustus 2009, 15:30
@Rene, mij is nu wel duidelijk dat je je helemaal hebt laten meevoeren in de religie van Boeddhisme en Hindoeïsme. Dat is jouw keuze. Het blijft voor mij slechts een theorie waar je in kunt geloven of niet.
Overigens, de meeste Guru's zeggen geen Guru te willen zijn, dat maakt namelijk nog meer indruk bij volgelingen. Bekende truc! En ondertussen geven ze de ene preek na de andere en leven ze daar goed van.
Gelukkig heb ik ook een wat nuchterder en genuanceerder stuk over meditatie op deze website gevonden: http://hartenziel.nl/artikel/Nuchter_zweven -
René vrije filosoof - 02 augustus 2009, 16:05
@Jon, nou jij weet blijkbaar meer over mijn keuzen dan ikzelf.Proficiat met je guruschap! -
Jon - 02 augustus 2009, 20:31
@ Rene: 't is dat jij het zegt, ik zou mezelf geen Guru willen noemen ;-)
Bovendien, jij hebt er al een, toch? Welke? Ben ik wel heel benieuwd naar... -
wasseneus - 03 augustus 2009, 01:00
Een uiltje knappen (powernap) helpt ook stress te verlagen en concentratie te verhogen.
Maar dit zal nog lang taboe blijven op 't werk. -
angel. - 03 augustus 2009, 07:07
ik vraag mij af waar dit allemaal over gaat???
ik dacht dat iedereen verantwoordelijk is voor zichzelf,maar ik lees hier alleen maar oordelen en veroordelen,als iemand wilt mediteren moet hij dit toch zelf weten,en hoe hij dit doet is ook zijn probleem,,,of je nu een guru nodig hebt of niet,,moeilijk geloof hoor. -
Harry44 - 03 augustus 2009, 08:39
Een guru is een woord dat niets anders dan leraar betekent. Meditatie beoefening volgens welke leraar dan ook leidt tot zelfkennis en zelfbeheersing. Er zijn moeilijke en makkelijke meditatie technieken te beoefenen. Al het negatieve er over komt van religieuze stromingen die alleen geloven in de aanbidding van reeds lang overleden geestelijke leraren. -
René vrije filosoof - 03 augustus 2009, 13:23
@Jon Het leven is onze Guru,wijzelf zijn onze Guru die leeft in ons hart,SAT-GURU.Deze zorgt ervoor dat we op het juiste moment in situaties verzeilt geraken es zaken zich moeten openbaren.
Naast dit weten heb ik i.d.d een Guru.Eentje met een omni bewustzijn voor wie ruimte en tijd geen inwerking/beperking heeft.
Ik hoef ZIJUN naam hier niet te noemen,ik wens niet met HEM te pronken....'-))
@Wasseneus.Een pauwernap is mega.Het befaamde uiltje knappen is een moment dat men niet echt slaapt en toch ook weer niet helemaal weg is.Dit is HET moment dat het Bewustzijn gewaar genomen wordt.Vandaar dat met zo'n soms slechts 3 minuten men helemaal weer bijgetankt is.Deze Powernap heeft mij op de boerderijen waar ik gemiddeld 6,5 dagen werkte van zo'n70 en meer uur door menig dag geslagen.'-)) -
joost - 03 augustus 2009, 15:38
@rene
wat een ontzettend naar ventje ben jij. "...een omni-bewustzijn voor wie tijd en ruimte geen inwerking/beperking heeft". kom op: we weten allemaal dat dit je reinste lariekoek is. en met 70 uur werk maak je geen indruk hoor. en met je valse bescheidenheid ook niet. het zal je vast blij maken hier flink te doen met zweverige nonsens, maar het ontbeert enige inhoud. dat weet jij. dat weet ik. let's not kid ourselves -
René vrije filosoof - 03 augustus 2009, 16:57
We?? -
René vrije filosoof - 03 augustus 2009, 16:58
@Jon,waar ben je bang voor,de leegte wellicht?? -
René vrije filosoof - 03 augustus 2009, 17:01
bespeur ik teleurstelling en jalouzie bij je Jon? -
René vrije filosoof - 03 augustus 2009, 17:05
Wat zegt het van een mens als deze feitelijkheden van een ander niet aannemen kan??
Laat ik verder ook geen parels meer voor de zwijnen werpen........ -
Niranjan - 03 augustus 2009, 18:58
Meditatie is het ontdekken van onze ware natuur.
Onze ware natuur is een Eénheid beleving.
Deze beleving spiegeld zogenaamd de duale buitenwereld ''buiten'' ons.
Dit geestelijk of terwijl ego(zintuigen) aspekt leert ons in het reine te komen.
Verkiest men bewust deze weg te gaan houdt de mens zich bezig met het pad der Zelf-realisatie.
Dit is een zeer smal pad die men bewust stap voor stap maken moet.Op deze weg zijn velen al beproeft en af gestort.
De Eénheid is een hoge fibratie wat alles gemanifesteerd heeft.
Leeft de mens in lagere energie belevingen van genugten gepaart gaande met aardse hechtingen op lichaamlijk,geestelijk en emotioneel niveau dan is het waarlijk oppassen geblazen.
De EÉNHEID IS een vlekvrije spiegel waar de mens zich voor plaatst.
Heilige die geleeft hebben en die nu ook leven worden door de zieke geest geattakeerd en verdoemd. Velen worden door het leven ook verdoemd,het leven zelf met alles erop en eraan is tevens die zelfde spiegel.
Eénheid onderscheidt zich van niets......... -
Jon - 03 augustus 2009, 20:04
Hier Jon, (@ Rene, ik ben niet Joost, aan wie jouw laatste reacties waren gericht?)
Dan lees ik bij Niranjan termen als: eénheid beleving, duale buitenwereld, ego zintuigen, in het reine komen, zelf-realisatie, smal pad, hoge vibratie, aardse hechtingen, vlekvrije spiegels...
En dan denk ik: nog een die door een Guru is ingepakt. Wat er gebeurt is dat zo'n Guru je los wil weken van alles waar je aan gewend bent: je familie, je werk en zekerheden, je talenten, je ambities, je emoties (met hun belangrijke signaalfunctie!) En wat is het doel? Wat is het resultaat uiteindelijk? Dat je een leven lang in de ban van die Guru raakt en hem jouw geld en inzet geeft, vrijwillig??
Als iemand in mijn omgeving een voorbeeld voor mij is, bijvoorbeeld in hoe hij/zij mensen helpt en leiding geeft en rust en liefde uitstraalt, iets voor een ander over heeft, zijn passie achterna gaat, iets zinnigs bijdraagt aan de samenleving, ja dan wil ik naar zo iemand wel beter kijken en luisteren dan naar mijn buurvrouw. Anders heb ik liever de buurvrouw, want die staat werkelijk voor haar omgeving klaar als het nodig is.
Zojuist op tv: twee jonge mannen die de vliegtuigcrash hebben overleeft. Volgens hen is het nu juist belangrijker dan ooit in hun leven: er zijn voor je naasten.
Guru's zijn er niet voor hun naasten, die hebben alleen volgelingen, en als het er werkelijk op aankomt, laten ze die vallen als een baksteen. Van dichtbij heb ik het meegemaakt. Nee bedankt, hun religie boeit me niet want ze zijn geen voorbeeld voor mij. -
Jon - 03 augustus 2009, 20:38
@ Wasseneus, mooie opmerking over die powernap! Zal mij niets verbazen als men straks vaststelt (wetenschappelijk?!) dat een uiltje knappen evenveel effect heeft als meditatie. Niet door het bewustzijn waar te nemen, te sturen of te controleren, maar juist een ontbreken daaraan, het loslaten. Een mens heeft ook niet voor niets slaap nodig, en heel wat zelfs. Wake up werkgevers, maak een meditatie/powernap ruimte! Dan kunnen we zelf kiezen. -
René vrije filosoof - 03 augustus 2009, 23:00
Zomer verlichting aanbieding.
Slechts 1000,€ middag exl.lunch en koffie.
Aanmelding bij betaling bevestiging.reknr. 00099000221
t.a.v Zelfrealisatie foundation.
Eerder behaalde resultaten gelden helaas geen zekerheid voor de toekomst.
De zelf realisatie Foundation is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen.(ziekelijk denken)
Locatie Hilton A'dam....
Parkeergarage staat helaas vol met mijn Rollce Royces.Komt u derhalve gaarne met openbaar vervoer. -
Simpel - 04 augustus 2009, 02:31
Jon, Rene,
zouden jullie je weer op het onderwerp willen richten?
(mediatie als hersentraining).
Misschien valt er wat positiefs over te zeggen. -
René vrije filosoof - 04 augustus 2009, 08:08
In de meditatie kan men aanschouwen dat het leven,beelden,gedachten en emoties een komen en gaan is.
Alles wat komt dat gaat ook weer dus.(en is niet werkelijk,want iets wat werkelijk is dat blijft)
Als men deze ''positie'' kan handhaven buiten meditatie om,dus in het leven,vindt men rust tijdens alle activiteiten,en niet alleen in meditatie.
De onthechte mens leeft z.g.z in vrede (meditatie) ook bij waak bewustzijn.
Een welkome aanvulling wellicht @Simpel?
Alleen er zweeft hier iemand rond die lid is van de organisatie skepsis denk ik en als een Judas met diens uitspraken nog mensen aan het kruis zou nagelen letterlijk als hij de moed en ondersteuning van medeburgers zou krijgen. -
angel - 04 augustus 2009, 11:03
ik heb wel ,,,,als ik het hier zo allemaal lees,,mijn eigen gedachten,,,de een weet het nog beter dan de ander,,,ik doe mijn eigen meditatie op mijn manier die ik voor mij het prettigst vind en waar ik mijn rust bij kan vinden,,,want op de wijze van dit bord,,,nou nee,ik ben zelf Reikimaster,,,maar wat ik van de conversatie moet denken?????? -
René vrije filosoof - 04 augustus 2009, 11:46
Goed zo angel,je eigen manier is helemaal juist.
Ik denk juist zaken over anderen die menen iets te zijn of zijn geworden.Je kunt in mijn optiek alleen je ego bevrijden,maar iets worden,metname denken dat je een spiritueel master bent IS juist ego versterking...Maar dat wordt waarschijnlijk nog niet begrepen.Sorry als ik je er tezeer mee confronteer.Jon schop ik ook onbedoelt tegen de schenen. -
martha - 04 augustus 2009, 13:02
meditatie heb je in verschillende vormen/manieren.
ieder mens heeft zijn eigen waarheid.het kan extremisme veroorzaken.
negative belevenissen zoals misbruikt te zijn in je jeugd.kan naar boven komen.
het verdriet van je moeder toen ze zwanger van je was,de manier waarop je verwekt bent.
dan is de vraag, waar leidt jij de meditatie naar toe.
het moet onder hele goede begeleiding gedaan worden.
meditatie houd meer in dan naar een bandje luisteren.
je bent met het onderbewust zijn bezig, met de geest, met de hersens.met het gevoel, gedachten, je karakter. Het is niet zo maar iets. Het kan een mens helemaal veranderen. Nu de vraag wat wil je er mee bereiken en hoe doe je dat en wat is het resultaat. je zou het ook hersenspoelen kunnen noemen, zo gevaarlijk kan het zijn. ik mediteer al jaren en weet de gevaren, maar ook de mooie dingen.Ik heb nu de negatieve dingen op genoemd,omdat ik het belangrijk vind dat men dat ook behoord te weten -
René vrije filosoof - 04 augustus 2009, 13:07
Mooi Martha,negatieve zaken zijn ook juist onderdeel van het leven,en door meditatie leert men waarnemer te worden en zo zichzelf als men eerlijk kan zijn jegens eigen schaduwvlekken helpen groeien.Super! -
Peet - 04 augustus 2009, 17:36
Rene, je leest niet! Door meditatie kun je ook gehersenspoeld worden, dat werd er bedoeld! Maar dat ben jij klaarblijkelijk al. -
René vrije filosoof - 05 augustus 2009, 08:06
Peet.Niet iedereen heeft blijkbaar vervelende zaken mee gemaakt op de innerlijke zoektocht.
Ik althans ben nooit bij een vereniging groep of wat ook voor vorm aangasloten geweest.Ik doe van kind af aan alles alleen en zelf....wat dacht je daar van? -
René vrije filosoof - 05 augustus 2009, 10:50
@Peet. Degene die elk mens hersen spoelt waren onze ouders,leeraren,ooms ,tantes,onze religie cultuur etc etc.
Het enige wat we kunnen doen is tot inzicht komen en dit balletje niet door geven. '-)) -
Margriet - 07 augustus 2009, 18:36
Meditatie is prima zolang je er geen vreemde theorieën en religies aan vastplakt. Helaas gebeurt dat in de praktijk veelvuldig, zelfs zonder dat mensen het doorhebben.
Ik heb ontdekt dat doodgewone huis-tuin-keuken ontspanningsoefeningen net zo effectief zijn. Voor mij hoeft dat oosterse gedoe dus helemaal niet. Alsof het in die landen allemaal zo veel beter is geregeld dan hier, niet dus. -
Kay - 12 augustus 2009, 17:53
Een belangrijk element om de discussie verder te brengen is goed wetenschappelijk onderzoek doen naar de effecten van de meditatie om zo een goed inzicht in de werkzaamheid te verkrijgen en ook om vergelijkingen te kunnen maken tussen de verschillende meditatie vormen. voor zover er verglijkend onderzoek is gedaan blijkt dat de meeste meditatie vormen niet het effect van sugessiviteit te bovenkomen. Ik noem met name; mindfulness, vip assana, verschillende boeddhistische meditatie vormen, visualistie, en ontspannings oefeningen. Als we het wetenschappelijke onderzoek buiten beschouwing laten dan blijft het in discussies over meditatie op zijn best filosofies geklets in in de ruimte. -
Peet - 12 augustus 2009, 20:56
Aha, dus toch gewoon alleen maar een soort placebo effect? Ik zou graag meer lezen over die wetenschappelijke onderzoeken... -
Kay - 13 augustus 2009, 07:20
Ja, het placebo geldt voor de meeste meditatie vormen. Bovendien heeft niet iedere meditatie het zelfde doel en effect. Er zijn verschillende websites over degelijk wetenschappelijk onderzoek naar meditatie. Het beste is een beetje zoeken op tm.org, tm.nl en dlf.tv. Transcendente meditatie is de enige vorm van meditatie die vele tientallen consequent degelijk wetenschappelijk het laten doen. En echte effecten laat zien die duidelijk boven het placebo-effect uit gaan. -
Kay - 13 augustus 2009, 07:21
Ja, het placebo geldt voor de meeste meditatie vormen. Bovendien heeft niet iedere meditatie het zelfde doel en effect. Er zijn verschillende websites over degelijk wetenschappelijk onderzoek naar meditatie. Het beste is een beetje zoeken op tm.org, tm.nl en dlf.tv. Transcendente meditatie is de enige vorm van meditatie die vele tientallen consequent degelijk wetenschappelijk het laten doen. En echte effecten laat zien die duidelijk boven het placebo-effect uit gaan. -
Peet - 13 augustus 2009, 10:52
Heb even gekeken op David Lynch. Ik dacht dat hij een filmregisseur was, maar schijnt een echt Guru geworden te zijn, getver. Precies hetzelfde verhaal als Eckhart Tolle, Louise Hay, Deepak Chopra en noem ze allemaal maar op. Lynch heeft nu zelfs een foundation opgericht, zodat het geld lekker kan blijven binnenstromen. Waarschijnlijk, nu die rijke Maharishi met zijn gigantische imperium is overleden (http://www.hartenziel.nl/artikel/goeroe_maharishi_overleden) weten de nieuwe Guru's niet hoe snel ze die plaats moeten innemen. Deze organisatie heeft alle kenmerken van een sekte. En er gaat gigantisch veel geld in om.
Zolang meditatie gerelateerd wordt aan bewegingen als dit (komt het filmpje in dit artikel niet ook rechtstreeks van de TM website?!) kan ik niets anders doen dan het boycotten. Wordt hart en ziel gesponsord door TM? Dan ben ik hier weg! -
Kay - 13 augustus 2009, 14:04
Het overduidelijk dat veel mensen zich laten meeslepen door hun vooringenomenheid, emoties en sentimenten. Ook zelfstandig denken over feiten en wetenschappelijk onderzoek naar meditatie gaan teloor door kortzichtige laster en door emoties geleide valse projecties. Vooringenomenheid tegen meditatie zegt meer over de persoon die ze uit dan over meditatie zelf. Daarom pleit ik voor meer wetenschappelijk onder naar meditatie vormen omdat we dan intellectuele handvatten hebben en met elkaar over de objectieve feiten kunnen comununiceren welke implicaties deze kunnen hebben voor de mens(heid). -
Jon - 13 augustus 2009, 17:33
Het is juist goed om je te laten leiden door je eigen emoties en ervaringen. Als je dat niet doet (en dat is precies wat die instituten voor meditatie altijd willen!) dan wordt je al snel misleid. Neem nu het filmpje in dit artikel, met die belachelijk geaffecteerde en indoctrinerende stem. Stel gerust alles wat er gezegd wordt ter discussie zou ik zeggen. De meditatie die hier aangeboden wordt leidt volgens het filmpje tot een stadium van geen adem (!) en geen gedachten. Ook zou je dan tenslotte in verbinding staan met een douche van cosmische energie. Het eerste is natuurlijk sowieso onzin, wie niet ademt sterft binnen een paar minuten. En die comische energie? Daar staat iedereen voortdurend mee in aanraking, of je nu mediteert of niet. Laatst op tv een apparaat gezien die de deeltjes zichbaar maakt die voortdurend door onze lucht vliegen.
Wetenschappelijk onderzoek is er voor mij alvast niet voor nodig om te constateren dat wat er verkondigd wordt in dit filmpje nogal onzin is. Maar goed. We luisteren de hele dag naar onzin die we willen geloven, in reclame en in de media.
Misschien toch niet helemaal onnodig om wat kritische vragen te stellen, juist om die wetenschappers ook wakker te schudden? -
Kay - 13 augustus 2009, 19:24
Dat filmpje bevalt mij ook niet. Het is een soort geleide meditaite. Het is een mentale benadering. Het geeft geen inzicht wat nu meditatie is. Ik denk dat wetenschappers met een echte open en nieuwsgierige geest ons een stap verder kunnen brengen. Meditatie is een woord dat een paraplu begrip is geworden. Het wordt voor van alles en nog wat gebruikt, van kerkdienst tot zen rondjes lopen in een kloostertuin. Echt als er goed wetenschappelijk gekeken wordt naar verschillende meditatie methoden dan zouden we weleens voor grote verrassingen komen te staan in zowel positieve en negatieve zin. Belangrijk is dat we criteria voor onderzoek nemen die objectief meten kunnen. De huidige wetenschappelijke meetapperatuur is verfijnd genoeg om de subtiele veranderingen in sommige vormen van meditatie zichtbaar te maken. Waar we mee zouden moeten beginnen te onderzoeken is; maken de meditatie methoden wetenschappelijk waar wat geclaimd wordt. -
Jon - 13 augustus 2009, 22:53
Ik schreef per ongeluk comische energie ;-) Maar hier nog een link naar een artikel over de kosmische deeltjes die voortdurend om ons heen zweven: http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/16136203/ -
Frits - 15 augustus 2009, 14:07
In het filmpje wordt ook gezegd: "Observation is the nature of the self". Hier wordt dus vanuit gegaan dat de mens een 'self' heeft dat a. losstaat van zijn hersenen en lichaam en b. verbonden is met alle andere leven op deze planeet (en vooral ook buiten deze planeet?)
Het is een mooie theorie die je gerust onder religie zou kunnen scharen. Ben het helemaal met Kay eens, het werkt suggestief vooral en kan daardoor heel heilzaam zijn. Om vervolgens ook echt te gaan geloven wat wordt beweerd is gevaarlijk. Zonder dat je het weet wordt je beïnvloed door zienswijzen die sterk aan religie doen denken. Maar ben het dan ook weer met Jon eens: voortdurend staan wij bloot aan manipulaties vanuit reclame en media, en geloven we in het wereldbeeld dat wordt geschapen, omdat ons dat nu eenmaal bevalt om het zo te doen, het maakt het leven behapbaar. -
Meena - 16 augustus 2009, 10:07
Meditatie is pure hersentraining, dat zegt de titel. Maar het blijkt dus veel meer dan dat te zijn. Ik hoop dat meditatie uiteindelijk pure hersentraining kan worden, ontdaan van alle opsmuk en overdreven mystiek eromheen. Maar of het dan nog werkt? Misschien hebben we het wel nodig die fantasie erbij, sprookjes voor volwassenen.
@Joost, wat een rotopmerking om te schrijven aan iemand dat die een ontzettend naar ventje is. Dat soort dingen komen ook via internet heel hard aan, net zo hard als dat je het tegen iemand zou zeggen. Ik vind het op een hart en ziel site al helemaal niet passen, vreemd dat de redactie dan niet ingrijpt. -
van Deurnen - 16 augustus 2009, 16:12
Volgens mij is meditatie voor Boeddhisten en Hindoeïsten hetzelfde als het 5 keer daagse gebed en de Ramadan voor de moslims, tai chi voor de Chinesen, en alle kerkelijke rituelen dat zijn voor Christenen en Katholieken: het is de manier voor de leiders om mensen te beheersen en te sturen. Er is 1 regel waar religies en organisaties en regeringsleiders dankbaar gebruik van maken: Als je mensen kunt laten doen wat je wilt, kun je ze ook laten geloven wat je wilt.
Ik verzin liever op eigen houtje hoe ik mijn hersens oefen en mijn lichaam gezond kan houden. -
Kay - 22 augustus 2009, 07:11
Er zijn allerlei soorten meditaties. De meeste meditaties zijn ontstijgen niet het placebo effect of dat van gebed, contemplatie, concentratie of visualisatie methoden blijven ver onder het placebo effect. Meditatie zal altijd geassocieerd blijven met beelden die men daar over heeft. Daarom is het belangrijk dat wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt. Omdat we dan met enige zekerheid weten waarover we spreken. Er is zoveel verschil tussen de ene meditatie en de andere dat het niet onder een noemer gebracht kan worden. -
Hannah - 30 september 2009, 19:41
Vol verbazing lees ik veel leek-achtige testen. Ik wil toevoegen dat hersenen zeer complex zijn en dat alleen al het vermogen om de aandacht te richten zeer therapeutisch is. Dat helpt om je ergnes op te richten whatever je kiest.
En als je dat bijvoorbeeld leert, en daarin je eigen teacher bent, dan merk je dat er een volgende fase komt waarin je merkt dat er iets in je verandert. Dat is voor iedereen anders. Ik ga dan bijvoorbeeld meer innerlijk ruimte ervaren. En zo leer je, en er is geen gelijk of goede weg. Er is alleen dat waarvan je ervaart dat het goed voor je denken, voelem of zijn is. Ieder kiest daar de eigen weg en zo moet het ook.
Sommige mensen volgen een school.
Dan is er nog onvoldoende zelfsturing en ook dat is goed.
Wat leer je nu van kritiek geven op meditatie als je er niet zelf diepgaand mee bezig bent geweest? Ik denk niets want je hebt niet door dat je vanuit een beoordeling praat zonder enige ervaring, Ik zou zeggen ga de politiek in ik wens je daar veel
succes.
Meditatie is pure hersentraining
Trefwoorden: Aandachtsmeditatie, Associëren, Associaties, Emoties, Hersenactiviteit, Hersentraining, Infostress, Levensgeluk, Lijden, Mark Mieras, Meditatie, Pijn, Psyche en brein, stress, zelfkennis
Meditatie is in. En niet alleen bij mensen met een hang naar oosterse mystiek. Meditatie is hard op weg uit te groeien tot een algemeen medicijn tegen informatiestress en versnippering. Veel ziekenhuizen experimenteren al met meditatie voor patiënten. De vakbonden AbvaKabo FNV en CNV Publieke Zaak onderzoeken sinds de zomer het effect van meditatie op werknemers. Honderd werknemers bij verschillende bedrijven mediteren dagelijks 20 minuten. Als het een succes is, overwegen de bonden om met bedrijven te onderhandelen om meditatie op te nemen in de secundaire arbeidsvoorwaarden.
Zweverig gedoe? Allerminst! Hersenonderzoekers hebben zich de afgelopen jaren op meditatie gestort. De resultaten zijn helder. Meditatie is uitstekende hersentraining.
Sluit je ogen. Concentreer je op je ademhaling. Eenvoudiger kan de opdracht nauwelijks zijn. Toch is het de basis voor aandachtsmeditatie, de bekendste meditatievorm. Het fixatiepunt waarop je de aandacht richt doet er eigenlijk niet toe, het gaat erom dat je de aandacht gericht houdt. Dat valt niet mee. Een paar minuten mediteren is genoeg om te ontdekken hoe rusteloos de hersenen zijn. De oren pikken allerlei geluiden op, een ongeordende stroom associaties passeert, en voor je het weet is je aandacht meegelokt en denk je aan heel andere dingen. De kunst van het mediteren is je aandacht in de gaten te houden, en haar zodra ze met een associatie wegglipt weer soepel terug te brengen naar het fixatiepunt. Bij meditatie voor gevorderden leer je om ook het fixatiepunt los te laten en de aandacht als het ware vrij te laten zweven.
Innerlijke balanceerkunst
Meditatie is eigenlijk innerlijke balanceerkunst. En zoals je bij circusartiesten op den duur veranderingen meet in de motorische en visuele centra van de hersenen, zo meet je bij boeddhistische monniken veranderingen in de centra die de aandacht sturen. Bijvoorbeeld in het centrum onder het voorhoofd, dat het wegglippen van de aandacht kan opmerken (Dorsolaterale Prefrontale Cortex) en in een hersenplooi die onder het voorhoofd naar boven loopt (Superior Frontale Sulcus) waarmee we de aandacht kunnen terughalen.
En oefening baart kunst. Monniken met meer dan 50 duizend uur meditatie zijn zo behendig met hun aandacht dat ze dingen kunnen die lang voor onmogelijk werden gehouden. Neem de bekende optische illusie waarin zowel een oude als een jonge vrouw verstopt zit (zie illustratie). De aandacht springt bij gewone mensen heen en weer. Hij plakt vast aan de jonge vrouw, en nadat je hem daarvan hebt losgetrokken, zit hij aan de oude vrouw gekleefd. Boeddhistische monniken kunnen wel een uur lang feilloos in het midden balanceren waarbij ze beide versies tegelijkertijd ‘zien’. Ze kunnen hun hersenactiviteit bovendien verschuiven van de rechter naar de linker frontaalkwab. Dat is prettig want links zijn de hersenen over het algemeen vrolijker en optimistischer gestemd dan rechts. En ze kunnen hun brein in een vredige toestand brengen waarbij alleen basisactiviteit te meten is.
50 duizend uur mediteren is voor weinigen weggelegd. Maar ook met minder is een mooi resultaat te boeken. Onderzoekers van universiteiten in de Amerikaanse staat Oregon en in Dalian (China) verdeelden deze zomer 40 Chinese studenten willekeurig over twee groepen. De ene groep mediteerde een weekje, de andere kreeg standaardontspanningsoefeningen. Na vijf dagen werden ze aan het hoofdrekenen gezet. De meditatiegroep presteerde beter, had minder stress en raakte minder snel vermoeid.
Andere hersenen
In 2005 ontdekten onderzoekers van de Yale Universiteit dat mensen met een gewoon leven die veertig minuten per dag mediteren, op den duur andere hersenen krijgen, met meer cellen in de centra waarmee we de aandacht sturen. Dergelijke goedgetrainde aandachtscentra komen goed van pas. Ze helpen om het dagelijkse bombardement van nuttige en overbodige informatie te verwerken. Sms- en e-mailberichten, piepende magnetrons, klagende gsm’s, jengelende kinderen, flikkerende tv-schermen: meditatie helpt de aandacht om geen speelbal te zijn van alle prikkels.
Al na drie maanden aandachtsmeditatie kunnen mensen irrelevante informatie gemakkelijker langs zich heen laten glijden, ontdekten Amerikaanse onderzoekers van de universiteit van Wisconsin-Madison vorig jaar. Hun proefpersonen hadden in drie maanden geleerd om de aandacht te verdelen. Tijdens experimenten met een computerscherm waarop letters en cijfers langsflitsten, pikten zij informatie op die mensen normaal ontgaat.
Ook emoties leiden de aandacht af. Mensen die mediteren leren daarom ook emoties los te laten, op dezelfde manier als ze gedachten en geluiden loslaten. Verrassend genoeg worden dergelijke genegeerde emoties vanzelf kleiner; als zeurende kinderen die inbinden als ze geen aandacht krijgen. Onderzoekers aan de Universiteit van Californië lieten proefpersonen vorig jaar foto’s zien van gezichten met een sterke emotionele lading – angst, woede, blijdschap, pijn. De onderzoekers zagen het angstcentrum van de deelnemers tot rust komen zodra deze de aandacht losmaakten van de emotie op de foto. Een truc om dat te doen, is de emotie benoemen.
Meditatie temt fysieke pijn
Ook fysieke pijn laat zich met meditatie temmen. Onderzoekers van de Universiteit van Californië rekruteerden in centra voor transcendente meditatie in Los Angeles vierentwintig mensen met meditatie-ervaring voor een experiment. Van ieder werden twee vingers in heet water gedoopt. Het pijncentrum in hun hersenen was maar half zo actief als bij de niet-mediterende mensen uit een controlegroep. Nadat zij ook een half jaar tweemaal daags twintig minuten hadden gemediteerd, bleek ook hun pijncentrum de helft minder actief.
Meditatie is pure hersentraining, en meer dan dat. Want wie eenmaal met zijn aandacht om ongewenste associaties en gevoelens heen kan laveren, heeft het hoofd vrij, zeggen kenners. Vrij om eindelijk eens te ervaren hoe het leven echt voelt, zonder beslommeringen en vooral zonder de onbestemde gevoelens die mensen normaal met zich meedragen. Vage gevoelens van onveiligheid (‘straks gaat het mis’), eenzaamheid (‘uiteindelijk sta ik er alleen voor’) of bijvoorbeeld onbekwaamheid (‘straks val ik door de mand’).
Robert Sapolsky, bioloog en hoogleraar aan de Amerikaanse Stanford Universiteit, bedacht een woord voor de zeurende pijn van al die gevoelens die niets met de werkelijkheid van het hier en nu te maken hebben, en er dus niet toe doen. Hij noemt het adventitious suffering (toevallig verworven lijden). Dit lijden is volgens Sapolsky niet alleen zonde van het bedorven levensgeluk maar ook slecht voor de hersenen. Hij bewees dat geheugen, leervermogen en het immuunsysteem door de negatieve gevoelens beschadigd kunnen raken.
Wie mediteert, helpt het brein dus op meerdere manieren. De waslijst van bewezen voordelen is lang: efficiënter, gelukkiger en gezonder. Stuk voor stuk redenen om werknemers in werktijd te laten mediteren. Met gesloten ogen 20 minuten op een matje met meditatiemuziek van de zaak; het is even wennen misschien, maar zeker geen zot idee.
Foto hero Mara Earth Light
Wil je jezelf eens testen, ga naar Hart en Ziel - daar vind je persoonlijkheidstesten en testen die je kennis op de proef stellen. Er zijn altijd minimaal negen testen beschikbaar die je gratis kunt doen.
Ga jij kalm en beheerst door het leven? Doe de Rationaliteitstest
Ben jij een levenskunstenaar? Doe de Levenskunsttest
Strijdlustig? Doe de Strijdlusttest
Hoe goed ken jij je brein? Doe de quiz!
Gerelateerde artikelen
- Elk brein heeft eigen stijl en route
- Ondervragen doe je zacht
- Zo'n nekspier komt ook tijdens de lunch niet los
- Diep onder zeil en toch liggen piekeren
- Hersengymnastiek


oogvk
Sparklingstar
katya067
pret 