Direct naar de inhoud
Hart en Ziel is een initiatief van
Afdrukken
E-mailen
Reageren

Wat wij willen van het kind

Trefwoorden: Iederwijs, Mirjam Schöttelndreier, Onderwijs, Ontwikkelingsmogelijkheden, Opvoeden, Opvoedvraagstukken, Pedagogiek

Zijn kinderen slimmer of dommer dan vroeger? Is deze schoolvorm beter dan die? Zeg liever welke samenleving je wilt.

U en de crècheleidster, de voetbaltrainer, de minister, de pedagoog en ik, allemaal willen we dat het goed gaat met – onze – kinderen. Maar wat is goed? Opvoeden lijkt een dwaaltocht, hotsend en botsend in een jungle van meningen.

Neem nichtje Bobby van 3. Ze kan al heel goed plaatjes slepen op de computer en snapt dat als ze op het kruisje in de hoek van het scherm drukt, het dichtgaat. Haar even oude nichtje Julia bedient de dvd-speler met gemak en heeft de vocabulaire van een 8-jarige. Wie kent geen peuters die veel meer kunnen dan hun leeftijdgenootjes van vijftig jaar geleden?
Maar het is ook zo, dat veel kinderen op een crèche of basisschool zo beroerd Nederlands leren spreken, dat hun ouders ervan schrikken. Er zijn juffen die ‘hun gaan naar het bos’ zeggen, of nog erger.

Noem de handige kindjes ‘vooruitgang’, de juffen die hun taal niet beheersen ‘achteruitgang’.

Hoogsensitief
Voorbeeld: als ouder kijk je naar je kind, dat zo dromerig lijkt, zo in zichzelf opgesloten, maar dat ook driftig en huilerig kan zijn. Je hebt iets gelezen en denkt: dát is het, hij is hoogsensitief. Als hij maar niet naar een grote vmbo-school hoeft. Dat assertieve gedrag van kinderen uit minder beschaafde milieus, dat kan hij niet aan. Je hart klopt mee met dat van je kind en je denkt: Iederwijs, zonder vast leerprogramma, dát is de school die mijn kind in zijn waarde laat; geen grote groepen, geen prestatiedruk van deze opgefokte maatschappij.

Ander voorbeeld: nadat je dochter op het vwo een half jaar geen wiskunde had gehad, bij gymnastiek geen gym kreeg maar een expressieopdracht en bij Nederlands een leesdossier moest maken, dacht je: zijn ze gek geworden, geen inhoud, orde en regelmaat? En je besloot lid te worden van Beter Onderwijs Nederland (BON), want wat was er mis met dat onderwijs van vroeger, toen je werkwoorden leerde vervoegen en rijtjes Duitse woorden nog in je dromen kon opzeggen?

Zegt u maar, welke van deze twee ouders heeft níet het beste met zijn kind voor?

Een stel gaat bij Ikea een bank uitzoeken, de twee kleintjes mogen naar de ballenbak. Kinderen in het fleurige speelwalhalla, ouders de rust om een goede keuze te maken.
‘Leuk’, zegt de één. Een win-winsituatie voor het gezin. ‘Lui’, noemt de ander dat: in plaats van in het bos samen uitvinden hoe je ook alweer in een boom klimt, droppen ouders hun nageslacht liever in een omgeving die van elk normaal kind een ADHD-lookalike maakt, onder de hoede van een ander. Hoeven ze geen standjes uit te delen onder het shoppen. Het gezinsleven, opgeofferd aan de commercie.

Wie heeft gelijk, vindt u?

Kindvijandige cultuur
En dan heb je nog pedagogen, specialisten die ervoor hebben doorgeleerd. De ene pedagoog zegt dat er een kindvijandige cultuur groeit, wijzend op het recent verschenen Anti-kind boek van Camiel de Vries en Hanna de Heus. In steden wordt al jaren elke groenstrook opgeofferd aan projectontwikkelaars. De speeltuin kromp ineen tot wipkip. ‘Kinderen zijn niet meer van ons allen, voor wie we in de jaren zeventig hele woonerven aanlegden, maar van jou alleen’, zegt deze pedagoog. ‘En de overheid kijkt wantrouwend achter je voordeur of je het wel kunt, opvoeden’.

Dan de andere pedagoog, die komt juist overal zulke aardige, betrokken onderwijzers, politieagenten en jongerenwerkers tegen. Niks kindvijandigheid. Wel ziet hij ideologen ruziën over het onderwijs, in louter karikaturen. En politici, de Dijsselbloemen en Verdonken, die een harde aanpak willen voor de jeugd. ‘Maar ga ik naar Almere, voor een praatje over democratisch opvoeden, dan zitten er 600 enthousiaste leraren in de zaal. Van gitzwart Nederland uit de commentaren is niets te bekennen’.

De ene pedagoog heet Bas Levering, de andere Micha de Winter – ze kennen elkaar goed. Er is nog een derde pedagoog, Willem Koops. Het drietal ziet en spreekt elkaar geregeld in academisch Utrecht. Ontwikkelingspsycholoog Koops houdt volgende week zijn oratie als hoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Hij wil een bruggetje slaan, over al die pedagogische verwarring heen. Hij is niet geïnteresseerd in de vraag of de ballenbak voor slimme of luie ouders is, of dit speeltje of dat kunstje nou wel of niet geschikt is voor ‘het’ kind. Hij wil vooral dat we inzien dat wij, de maatschappij, bepalen wat het kind is.

Kennis ontcijferen
Kinderen in de Middeleeuwen leerden alles op straat, uit hun directe omgeving, zij waren kleine volwassenen – ‘in zakformaat’. Toen de boekdrukkunst kennis verstopte achter letters, moesten kinderen die kennis leren ontcijferen. En daarvoor naar school. Ze werden apart gezet van de grote mensenwereld. Ze werden klein. En kleingehouden.

Maar nu elk kind online kan ontdekken wat het wil, zonder dat moeder het ziet, nu lijkt het weer wat op dat middeleeuwse kind: een jonge volwassene. Het kent de relatieproblemen van zijn ouders, weet dat de zeespiegel stijgt, en stelt al zijn vragen aan Google. Daarom vindt Koops moeten we pedagogisch opnieuw beginnen. Niet steeds zoeken wat een kind theoretisch is of zou moeten zijn, maar kijken hoe het in de praktijk is. Want: ‘Je ziet dat het kind steeds met zijn cultureel-maatschappelijke situatie mee verandert.’

Te lang is het kind gezien als aparte categorie dat via vaste ontwikkelingsstadia op een hoger plan kwam: van de volwassene. Koops: ‘Hersenonderzoek leert dat het kind ongebreidelde ontwikkelingsmogelijkheden heeft. Dat vaste ontwikkelingspatroon is achterhaald.’

Begeleiding en leren
Blijft er dan niets over van het kind, en van de pedagogiek? Jawel. Al kan een kind in potentie alles en heeft het toegang tot meer informatie dan ooit, begeleiding en leren blijft van het grootste belang. Levering zal ook blijven pleiten voor ruimte voor het kind. ‘Want kinderen zijn wél leuk, mits ouders ze een standje geven waar nodig.’

De Winter bekleedt in Utrecht de Langeveldleerstoel voor maatschappelijke opvoedvraagstukken. Hij deelt met Koops de opvatting dat het beter is te bepalen wat wij, de maatschappij, met onze kinderen willen. Want opvoeden is bij uitstek: normatief. De Winter: ‘Of ik bij een Iederwijsschool op bezoek ben of bij de BON, iedereen is met allerlei onderwijsvormen in de weer, maar: waartoe, waarheen? Daarover hoor ik niemand.’

De Utrechtse pedagogen hebben wel een doel voor ogen: een democratische samenleving, waarin burgers via goed onderwijs - ook op de basisschool zouden een paar academisch geschoolde leraren moeten rondlopen - rationeel hebben leren denken. Dus moet het onderwijs het kritisch denken activeren, kinderen leren argumenteren, naar elkaar leren luisteren, en leren tot consensus te komen.

‘Er zijn in alle tijden populisten die zeggen: luistert u maar naar mij, schakel de politiek uit en de democratie, vertrouw op mij en ik los alles op’, zegt De Winter. ‘Het laagje beschaving is altijd heel dun, dus een democratie moet je onderhouden en steeds weer aanleren, want anders verlies je haar.’


Symposium: Kinderen tussen biologie en cultuurgeschiedenis
, vrijdag 18 april in Utrecht

Naar de homepage

© 2008 de Volkskrant
24 reacties
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Terug met de ambachtschool - 11 april 2008, 20:22
    Hoe het ook zij. Geen postmodernisme, cultuurrelativisme, sociale constuctivisme e.d. in de klas. Gewoon klassikaal spelling en rekenen zonder het 'nieuwe leren'. Geen politiek in de klas. We leven hier niet in de DDR. Leve de mammoetwet.
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Margreet Elders - 12 april 2008, 13:10
    Ik ben het met voorgaande reactie helemaal eens! Want wat was er dan mis met hoe wij in de jaren voor het nieuwe leren les kregen? Zijn wij degenen, die nu het 'werkdomein beheren', dan zoveel 'dommer' of lopen we 'achter'? De tijden waarin hoofdrekenen b.v. nog een belangrijk onderdeel was van rekenen...Sta maar eens bij een kassa (waar iedereen toch regelmatig staat), waar hoofdrek. toch heel erg nodig is...
    Tjsonge de economie heden ten dage wordt wel draaiende gehouden door mensen van het 'oude' leren...
  • Afbeelding van onbekende gebruiker stenny - 12 april 2008, 15:07
    De vragen die de kinderen aan "google" kunnen stellen daar zit oms het gevaar denk ik. De omgeving of literatuur was al dan niet controleerbaar. Wat nooit zal kunnen veranderen. Is het effect dat opvoeders/ouders hebben door te praten en te blijven praten met kinderen.
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Ryam - 12 april 2008, 21:50
    Prima vind ik kritisch leren denken, leren argumenteren, rationeel denken. Vooral het: alles wat op internet staat is goed en kan voor waar aangenomen vind ik gevaarlijk. Maar dat vind ik toch echt niet het enige zaligmakende. Met anderen leren omgaan, samenwerken, elkaar proberen te begrijpen, wat voor een ander willen doen; zomaar een greep uit nog veel meer dat óók heel belangrijk is voor de samenleving van de toekomst!
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Terug met de ambachtschool - 13 april 2008, 10:47
    Er is slechts een beperkte hoeveelheid tijd beschikbaar. Die tijd is hard nodig om te besteden aan leren tekenen, aardrijkskunde, geschiedenis, rekenen en taal. Een vak logica daar mag wat mij betreft ook ruimte voor gemaakt worden op de middelbare school. Maar er is gewoon weinig tijd. Leren omgaan met een ander en leren omgaan met de computer of eten koken e.d. dat leer je wel in je vrije tijd. Kinderen en jeugdigen kunnen zelf ook wel iets leren buiten de schoolklas om. En het nieuwe leren kost te veel tijd. Leren uit een boek gaat sneller dan opzoeken op internet en verslagen schrijven.
  • Afbeelding van onbekende gebruiker esther - 13 april 2008, 11:05
    De voorkeur die ik hier lees voor het onderwijs zoals we dat gewend waren: ambachtelijk onderwijs, vakleerkrachten, internet en computers niet heilig, hoofdrekenen.
    Veel van deze wensen vind ik terug op het vrije school-onderwijs. Gelukkig dat mijn kinderen dit onderwijs volgen. Thuis blijft er nog genoeg ruimte om de moderne wereld te volgen.
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Vrije school - 13 april 2008, 12:46
    Zelf heb ik op de vrije school gezeten. Hier ben ik erg blij mee omdat ik nu niet alleen op het gebied van taal en rekenen ontwikkeld ben, maar ook op het gebied van tekenen etc.. Maar, ik ben het er niet mee eens dat je door tijdgebrek uit boeken moet gaan leren. Je hersenen zijn hier niet voor gemaakt. Een verslag maken mag dan meer tijd kosten maar je zit meer in de stof en zult het zo ook beter en langer onthouden. Hierdoor bouw je veel kennis op waardoor je volgende verslagen sneller en makkelijker zullen gaan. En, ruimte voor moderne ontwikkeling op school lijkt me nodig voor de voorbereiding op de maatschappij. Dus, ook noodzakelijk op school.
  • Afbeelding van onbekende gebruiker evert - 13 april 2008, 13:35
    een kind kan en mag geen kind meer zijn.nog even en ze moeten ja moeten met 2 jaar naar school.donder toch even heel snel op.
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Terug met de ambachtschool - 13 april 2008, 13:42
    Met het nieuwe leren hebben de schoolverlaters te weinig kennis. Hierover klaagt het hoger onderwijs. Van nood krijgen deze studenten bijspijkercursussen op de universiteit. Rechtenstudenten kunnen niet spellen, natuurkunde studenten hebben te weinig wiskunde gehad. Literatuur wordt nog maar weinig gelezen op de middelbare school. Met het nieuwe leren wordt dat alleen maar erger. De commissie Dijselbloem heeft aangetoond dat de veranderingen in het onderwijs van de laatste jaren het onderwijs naar beneden hebben gehaald. Dat onze hersenen niet gemaakt zouden zijn voor het leren uit boeken is natuurlijk een fabeltje en gelegenheidsargument. Dat volgt ook niet uit onderzoek. Maar afgezien daarvan iemand die dat zegt heeft zijn hele leven geleerd uit boeken en er veel van opgestoken. Dat is een tegenstrijdigheid. Dus gewoon het normale leren en niet het z.g.n. 'nieuwe' leren. En je onthoud pas iets als je het nadat je het hebt begrepen, en eventueel opgaven het gemaakt, het uit je hoofd leert. Heeft niets met verslagen en opzoeken te maken. In de VS is aangetoond dat vooral minder intelligentie kinderen van het nieuwe leren de dupe worden. Die hebben behoefte aan klassikaal gestructureerd onderwijs.
  • christe christe - 13 april 2008, 22:36
    Zelfstandigheid.

    Een kind wil zichzelf ontwikkelen,dat blijkt uit het feit dat ik van alles aanbied maar dat er uiteindelijk gedaan wordt wat het zelf wil.kan dan geen druk uitoefenen het wordt een te grote strijd.Alleen bij noodzakelijke dingen moet ik ingrijpen en dan sterk ondersteunen. Het is zo dat je als ouder een steun moet zijn als je ziet dat j kind het niet redt. Soms is dat moeilijk ik zie niet altijd wat er op de plekken gebeurd waar ik niet ben en mijn kinderen dus zelf lopen te knokken en dan ook schade kunnen oplopen. Deze situaties vind ik als ouder de meest vervelende. Ik moet er ook behoorlijk achteraan lopen als het mis gaat. Nu ze wat ouder zijn zijn ze gevoelig voor rede en begrijpen ook beter wat ik bedoel. Het onderwijs speelt een grote rol in hun opvoeding dat wil zeggen ze leren zelf verantwoording dragen voor hun eigen daden en leren zich weerbaar opstellen ten opzichte van hun klasgenoten en ze leren zelf het werk te plannen, werken in eigen tempo en controleren alles zelf. Soms is het vervelend als ze er zelf niet uitkomen maar daar zijn regels voor; vragen aan een ander of wachten op juf of meester maar die hoopt datze het ondertussen zelf hebben kunnen oplossen. Als het laatste niet lukt krijgen ze handreikingen om het zelf te leren doen en op de goede manier. Met deze manier van leren leren ze erg te volharden. Helaas als het kind zich snel ergert of erg gevoelig is dan redden ze het op bepaalde punten niet er is te weinig veiligheid en de manier van leren maakt ze chaotisch door te weinig houvast. Ook slaat verveling snel toe als ze te veel alleen moeten doen dat kan een naar hulpeloos gevoel geven.
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Olivia - 14 april 2008, 03:28
    Beste mensen, laat onderwijs over aan professionals en opvoeden aan ouders. Het is niet zo dat vanwege het feit we allemaal ervaring in het onderwijs hebben als leerling, dat we kunnen praten als leerkrachten. Elke "jonge"generatie wordt volgens de "oude" generatie betitteld als dommer ...
    Volgens mij moeten we ons meer richten op gedegen onderzoeken om te zien hoe kinderen presteren in vergelijking met leeftijdgenoten elders in de wereld.
    Alsjeblieft stop met dit soort artikelen vol met losse flodders en generalisaties.
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Lies - 14 april 2008, 09:42
    Dank je wel Olivia!!
    Als al die hoogopgeleide betweters die precies weten hoe het moet met ons onderwijs nu eens zelf voor de klas gaan staan, zou het lerarentekort in één klap verdwijnen en zouden onze kinderen fatsoenlijk Nederlands leren. Het enige dat terug moet naar vroeger is het aanzien van het vak leraar (en z'n salaris). Zolang hoogopgeleiden nog steeds het vak verkoper-in-lucht of welke andere managementfunctie belangrijker vinden dan onderwijzer, krijgt dit land de onderwijzers voor de klas die het verdiend. (maar gelukkig ken ik heel veel fantastische docenten aan wie ik mijn kinderen met liefde toevertrouw)
  • Afbeelding van onbekende gebruiker sara - 14 april 2008, 10:53
    De pejoratieve klank van "De jeugd van tegenwoordig" is al ouder dan de eerste troglodiet... Eens met Olivia en Lies, wil ik maar zeggen.
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Reepicheep - 14 april 2008, 11:02
    Olivia, helemaal mee eens! Al die mensen die zelf op school hebben gezeten, denken dat ze weten hoe je les moet geven. Laat dat aan de professionals over, denk ik dan. Enne Lies... ik heb de afgelopen 3 jaar een heel aantal leerkrachten afgeleverd, maar daar zitten pareltjes bij, hoor! We hebben in Nederland gelukkig genoeg goede leerkrachten. Ze worden alleen zo moe van dit soort artikelen en discussies....
  • Afbeelding van onbekende gebruiker scholier - 14 april 2008, 11:49
    Als iedereen nu eens kijkt naar wat een scholier na zijn schooltijd kan bereiken. De lessen en manieren zijn misschien niet perfect, maar je kan genoeg bereiken met de opleidingen. Waarom anders zou de economie enz. nog draaien? Dat zijn echt niet alle mensen met een oude lesmethode.

    Ik zou zeggen laat het over aan de leraren, scholieren en ouders die kunnen tenminste zien hoe het werkt en deze ervaren het ook.Nu praat je over dingen die je niet zelf meemaakt. Niemand kan toch over de oude methode vertellen als ze deze niet gevolgd hebben, waarm danwel over de nieuwe
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Cor - 14 april 2008, 12:13
    Goed onderwijs is een vereiste voor een bestendige en zich ontwikkelende maatschappij. Aantasting van de kwaliteit van het onderwijs is al een jaar of 25 aan de gang. Dit proces moet gestopt en omgekeerd worden. Ik heb twee universitaire studies gedaan, in de jaren 70 en in de jaren 90. Een duidelijk verschil. Ik schrijf nagenoeg foutloos Nederlands, zonder spelling controller. Het kan dus wel.....
  • marlyn marlyn - 15 april 2008, 09:34
    Dat vond ik nou zo fijn aan de vrije school.Leren door met natuurlijk materialen te spelen.Natuurfeesten te vieren met de seizoenen.Verbinden daarmee,vanuit respect naar alle leven ontwikkelen.Ook thuis voed ik op vanuit respect en verbondenheid.Het grotere plaatje,dat leven heet.Valt soms niet mee dit uit te leggen aan al die op angst gebaseerde opvoedingen.Ja,we hebben allemaal het beste voor met onze kinderen en automatisch dan toch ook met de hele wereld?!
  • bewaarder bewaarder - 17 april 2008, 13:01
    Er is een 'leerplichtwet' die kinderen de kans geeft om 'kennis' op te doen. Dat houdt in dat je als ouders en/of opvoeders niet zelf de kennis kan overbrengen indien je daarvan in bezit bent.
    Er is een systeem in het onderwijs met verschillende varianten maar in een ' systeem' kan een individu niet altijd passen.Dat is gericht op een statistiek van het gemiddelde kind. Er is geen gemiddeld kind.

    Elk kind is een volstrekt uniek individu dat gemeenschappelijke menselijke kenmerken heeft tevens individule persoonlijke kenmerken die uitmaken of zo een mensje kan slagen een school met vrucht te volgen of juist niet.

    De basis voor welzijn van het kind wordt al gelegd in de eerte 4 jaar van het bestaan. Als het daar niet goed gaat door welke reden dan ook is de kans van een goede ontwikkeling minder. Dat is mijn eerste argument over mijn opvatting die geheel buiten het onderwerp onderwijs valt en alleen een inbreng is van ouders/opvoeders.

    Ten tweede: Als de verdere opvoeding( kennis van leervakken even buiten beschouwing gelaten)) aan een onderwijssysteem wordt overgelaten als aanvulling wat de ouders /opvoeders daarnaast doen vind ik dat het onderwijs op die manier een heel andere richting daaraan kan geven dan wat de ouders zouden kunnen of willen geven.

    Ten derde: de tendens bij het onderwijssysteem is de vaak herhaalde uitspraak: 'Doe je best( competitie, alleen de sterken winnen), want dan kan je later veel verdienen'( macht van geld is belangrijk).Er wordt niet gezegd in het onderwijs: ' Neem op wat je kunt en wees gelukkig'. (welzijn en geestelijk welbevinden).
    Als dat laatste meer aandacht krijgt dan ' kennis vergaren' want dat kan een kind zelf heel goed gedreven door eigen nieuwsgierigheid en nu zeker met alle informatiekanalen en toeganklijke technische middelen, dan zal er denk ik een groter aantal kinderen zich gelukkiger voelen en niet de dwang ondervinden van de voriggenoemde competitiewegstrijd.

    In deze sfeer kan wel degelijk ook een richting worden aangegeven door begeleiders om een kind te leren zich zo tegedragen dat het ook voor zich zelf kan opkomen, dus ook strijdlustig, assertief , volhardend en geordend kan optreden.

    Kennis is nodig maar in deze moderne samenleving kan die zonder school verkregen worden.Hoe die kennis toe te passen gericht naar de kwaliteiten van het individuele kind en op de wereld om het heen is veel belangrijker dan die kennis zelf.Nu is deze beschouwing van mij niet relevant want dat betekent dat we een eeuwenoud systeem moeten loslaten.

    Ja, de evolutie van onze samenleving is nu zo snel dat we met die gevestigde nieuwe waarden hopeloos achterlopen door deze niet nu toe te passen.
    Domme en knappe kindeen zij er altijd geweest en dat heeft niets met de kwaliteit van het onderwijs te maken want die zullen er ook zijn als het onderwijs optimaal zo zijn.

    Dom en knap is een onderscheid omdat het getoetst wordt aan een bepaalde norm van dat moment.Maar een kind dat zich gelukkig voelt en zich kan handhaven tegen een kind dat zich ongelukkig voelt en zich niet kan handhaven, daar moet onze opvoeding aan werken om dat verschil op te heffen.

    Dom en knap moet in dit artikel vervangen worden voor GELUKKIG of ONGELUKKIG !

    Aan de toekomstige knappe en domme koppen die deze stelling van mij gaan uitvoeren!

    Hartelijke groet van Bewaarder.
  • hennys hennys - 18 april 2008, 11:31
    E. , wat je zegt is niet helemaal waar hoor, de sfeer op school moet er één zijn van veiligheid. Alleen dan kan een kind goed gedijen als het vertrouwen heeft. Competitief is het basisonderwijs zeker niet. Een kind moet kunnen leren op precies dat niveau dat bij hem/haar past. Wij noemen dat een individule leerlijn. Dankzij Cito ook heel mooi in kaart te brengen. Als alternatieve leerlijn.Daar schreef ik begin deze week over.
    "Gelukkig" zijn alle kinderen bij ons op school, dikwijls gelukkiger dan in hun thuissituatie. Bovendien moeten we ook verplicht werken aan de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind. Daar kan ik heel veel over vertellen maar dat voert te ver. Onderwijzen is voor mij een roeping.En dat geldt voor al mijn collega's. Wij zijn als een grote familie en zorgen ook na schooltijd voor onze kinderen. Hoe vaak heb ik gedacht:"deze neem ik nu mee naar huis."Nooit valt de term dom, wél knap.Wil je meer weten ga dan eens naar de site van DMO Amsterdam en zoek een school.Bijvoorbeeld de Admiraal de Ruyterschool.
  • bewaarder bewaarder - 18 april 2008, 12:50
    Lieve Hennys,

    In mijn opvatting over het onderwijs en de stelling dom of knap kind heb ik geen enkele kritiek op het goedwillende onderwijzers- en lerarencorps.

    In tegendeel, ik heb respect voor deze enthousiaste mensen die zelfs onderbetaald nog hun inzet vertonen om de kinderen een optimale begeleiding te geven in het opnemen van lesstof als zowel zo te gedragen dat ze zich kunnen voorbereiden op hun latere taak als mens.

    Dat geef ik ook aan in mijn opvatting als in de juiste sfeer de kinderen worden begeleid hier in door dit lerarencorps.
    Maar het is het strakke onderwijssysteem wat ik zelf heb ondervonden en sinds die tijd wat verruiming heeft gekregen wat nog steeds gericht is op economische gronden.

    Zelf ben ik als lagere school kind redelijk 'gelukkig' geweest en de ellende begon pas bij het voortgezette onderwijs (HBS) . Het strakke systeem wat aangehouden werd ,juist in de leeftijdssfeer( puberteit) dat een kind groeit naar volwassenheid, liet in mijn tijd geen enkele individuele ontplooiing van het kind toe.
    Het brave volgen wat je deed als LO-kind van de opvoeding der ouders zowel als die van de leraren was gericht op autoriteit van hun en het niet opvolgen of verzetten van het kind werd
    beloond met straf.
    Dit gebrek aan inzicht wat het kind zelf in het leven zelf wilde ontdekken, maakte dat het kind met de aangeboren hang naar kennis vergaren afhaakte en de school een mislukking werd.
    Dat kwam niet zozeer doordat de leraren geen kwaliteit genoeg hadden maar eerder dat zij ook in dat strakke systeem hun opvatting over goed onderwijs niet konden ventileren en mee moesten met het systeem om hun eigen inkomen en persoon te beschermen.

    Als ik nu mijn kleinkinderen ( Basisschool en VWO) zie dan ben ik gewoon jaloers dat ik nu niet een kind ben wat op school zit want er is natuurlijk veel veranderd ten goede in het systeem. Toch vallen genoeg kinderen hier buiten en is het systeem nog steeds gericht op een
    manier dat niet zoveel verschilt van die van mijn tijd.
    Toen waren er ook net zo als nu domme en knappe kinderen en ook domme en knappe onderwijzers en leraren.

    Groet van Bewaarder.
  • Afbeelding van onbekende gebruiker inid - 06 juni 2008, 22:22
    pabo's en lerarenopleidingen ...daar moet naar gekeken worden... en dus weer leerKRACHTEN afleveren ipv activiteitenbegeleiders.
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Sander - 31 juli 2008, 18:49
    Dag mensen, wie van jullie zijn hier ouders met kinderen die hier alles beter weten? Waar zijn jullie kinderen nu, oh, naschoolse opvang...
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Lilian - 20 maart 2009, 01:40
    Ik kom van de vrije school, dus heb zelfstandig/kritisch leren denken, dus heb een mening over tegenwoordig onderwijs, dus DENK dat er 'iets' van de problematiek (in hoeverre en in welke vormen hier sprake van is, is een onderzoek waard) hierbinnen schuilt in de bezinning van de lesstof. Kinderen van tegenwoordig hebben het wel druk en hebben veel wat op hen afkomt, op de naschoolse opvang hebben zij nieuwe indrukken, op straat, achter de computer en de snelle tv en reclames. Wellicht kunnen onze hersenen deze hoeveelheid van prikkels niet in die mate verwerken en blijft vele opgedane kennis hierdoor hangen, het beklijft minder.
  • Afbeelding van onbekende gebruiker Samantha - 26 november 2009, 18:10
    Er is van de week een Kerst rapport bespreking geweest. Mijn zoon van 16 jaar(met ADHD en dyslectisch) moet van het VMBO-tl af. En nu? Ja hij moet maar naar het ROC want zijn best doen kan hij niet. Gedrags- en concentratieproblemen. Kan er met spoed een Ambachtschool geopend worden zodat dit soort kinderen verder kan. Want hij is echt niet dom maar had gewoon wat meer begeleiding nodig.

Verstuur de link naar het artikel 'Wat wij willen van het kind' naar een bekende.

INLOGGEN

Nog geen wachtwoord? Kies REGISTREREN

Wachtwoord vergeten?

 

Waarom registreren?

Gratis e-coaching en serieuze testen.

Start op jouw moment, in eigen tempo, leer van elkaar!

 

Nu in Hart en Ziel: 26 coaches, 70162 deelnemers

Lsltn (staat voor loslaten)

Als ik mezelf voorbij loop, lach ik wel even vriendelijk.
Lsltn maakt je dag leuker, losser en luchtiger. Meer inspiratie voor positieve gedachten en kleine momenten van reflectie vind je op www.lsltn.nl

 

Laatste bijdragen

  • itsileclerc itsileclerc - Vandaag : Nou ja.... lees ik dit in mijn horoscoop van vandaag:...
  • jell-0 jell-0 - Vandaag : Ik denk de laatste tijd weer veel aan me ex....
  • -pluis- -pluis- - Vandaag : sssssssssttttttttt en nou allemaal stil, vrouwtje moet slapen!
  • gaby3 gaby3 - Vandaag : Aan het werk
  • zaanzo4 zaanzo4 - Vandaag : Zo, vanochtend om 05.50 vertrokken en driekwartier geleden thuis gekomen. Het...
  • deliefdevanmijnleven deliefdevanmijnleven - Gisteren : Hi, hi! In het coachingstraject hebben ze er nu een...
  • kaatjekat kaatjekat - Gisteren : Eindeloze natuur
  • kaat44 kaat44 - Gisteren : Wat vanavond in me opkwam:   Eigenlijk doe ik m'n geijkte rondje...
  • egeltje egeltje - Gisteren : Dat is het natuurlijk. Ik heb domweg geen zin meer...
  • estrella58 estrella58 - Gisteren : Het is iets minder mooi dan jullie denken, ik zit...

Meest actieve deelnemers

  • deliefdevanmijnlevendeliefdevanmijnleven Gisteren in Kiezen, doen en laten "Hi, hi! In het coachingstraject hebben ze er nu een stukje ontspanning aan toegevoegd. Ze ..."

  • gaby3gaby3 10-01-2010 in Impact "Ik heb ook een paar keer in mijn leven geld gegeven aan vriendinnen die krap zaten voor ee..."

  • bewaarderbewaarder 28-09-2009 in Vitaliteit "Complimenten geven doe ik graag want het maakt me blij en degene die het krijgt meestal o..."

  • MaravitaMaravita 31-08-2010 in Voluit leven "Tijdstress, onduidelijkheidstress, graag alles goed willen doen, maar me tegengewerkt voel..."

  • egeltjeegeltje 22-03-2010 in Motivatie "Mijn doel voor 2010? volop leven. Ik reis op de bonnefooi. Dat bevalt me prima. Mijn..."

De Coaches

Lees ook de bijdragen van de coaches in de dagboeken van deelnemers. Kijk hier voor de reacties van Wies / hier voor die van Margriet / en hier voor Astrid.