Direct naar de inhoud
Hart en Ziel is een initiatief van

Natasja02 dagboek

natasja02

natasja02

Vrouw van 48 jaar

Dagboekarchief

Jaar Maand

Dagboekbijdragen

Toon de bijdragen van deze deelnemer van maart 2010 met het trefwoord:

  • 13 maart 2010 - (16 reacties) Bewaarder's reactie zette aan tot denken. Hij heeft...(16 reacties)

    18:16 Trefwoorden: wederkerigheid

    Bewaarder's reactie zette aan tot denken. Hij heeft daar een punt. Dat voelde ik ook al wel, maar kon het niet anders noemen. Want inderdaad zijn wij als mensen allemaal gelijkwaardig aan elkaar. Ik denk dan ook dat wederkerigheid een beter woord is voor wat ik nastreef. Geven EN nemen. Wederzijds.

    09:58 Trefwoorden: gelijkwaardigheid, patronen, word je eigen leider

    Synchroniciteit?  

     

    Vanochtend keek ik terug bij wat ik vorig jaar bij Opdracht 2 van Word je eigen leider had geschreven. En werd ik mij weer bewust van mijn "reddende engel" rol als patroon in de interacties in mijn gezin van herkomst.  

     

    Toen ik wel even klaar was met daarover na te denken, ging ik naar You Tube en stuitte op een (voor mij) intrigerend zinnetje bij een video: Where will I ever find that love of my life? Het was het beginzinnetje van een lange lap tekst, waarin o.a. het woord "superiority" viel. En dat woord raakte me. Opnieuw. Op mentaal niveau heb ik wel vaker de link gelegd tussen de reddersrol en het gevoel van superieuriteit. En hoewel ik dat wel begreep, kwam het gevoelsmatig nog niet aan. Nu dus wel. En ik kan zien en voelen hoe ik gelijkwaardige relaties in de weg kan zitten met die r.e.-rol.  

     

    Moest daardoor ook opnieuw denken aan tekst uit het boek van Bert Hellinger (De verborgen dynamiek van familiebanden): Wie alleen wil geven en niet wil ontvangen, klampt zich vast aan een illusie van superioriteit, verwerpt de overvloed van het leven en ontkent zijn gelijkwaardigheid aan de ander.  

     

    Maar ik wil(de) niet alleen geven.

    Ik wil(de) ook krijgen.

    Al was ik me daar als kind niet zo van bewust.

    En kreeg ik niet wat ik (onbewust) hoopte te krijgen.

     

    En ik ging door met dit patroon.

    Ook buiten het gezin van herkomst.  

     

    Maar als je herkent wat je patroon is dan kun je ook iets anders gaan inzetten, schreef coach Tjeerd.  Een thema voor mij inderdaad op dit moment: streven naar gelijkwaardigheid in relaties.

    Reacties - 0 coachreacties 16 reacties van deelnemers
    • lornalijn lornalijn - 13 maart 2010, 10:11
      Ha lieverd,

      Mmmmm...kan het niet ook zijn dat je die reddende rol veilig vindt, juist vanuit een gevoel van 'niet superieur' zijn...? Als je altijd maar redt, hoef je nooit kwetsbaar te zijn...dat kun je uitleggen als superieur, maar het kan ook zijn dat het kind in jou slechte ervaringen heeft met haar kwetsbaarheden...en dat je dus juist vanuit je kindpositie in die reddende rol kruipt....

      Over die belangstelling versus angst om te dicht bij te komen...daar zit bij mij iets als 'fatsoenlijk moeten zijn'. Het is waar dat de ander zijn/haar eigen grenzen aan kan geven, maar ik wil het de ander geloof ik niet aandoen om dat te moeten doen...;-)

      KNUF!

      Lijn
    • egeltje egeltje - 13 maart 2010, 10:52
      Hoi Natasja,
      Wat een inzicht.
      Je maakt helemaal helder wat ik gisteren als vage gedachte had. Wij hebben naast ons eigen werk het werk weggewerkt van een oververmoeide collega.
      Heel fijn, maar ergens dacht ik ook dat het voor mijn 'geredde' collega ook vervelend kan zijn dat om haar 'onvermogen' bevestigd te zien.
      Nu je het zo hebt opgeschreven denk ik dat redden inderdaad de ander zwakker kan doen voelen, tenzij je iemand uit de sloot redt natuurlijk.
      Goed dat je het hier hebt opgeschreven.
      Op naar de gelijkwaardigheid.
      Fijn weekend.
      liefs, Egeltje
    • coot coot - 13 maart 2010, 10:55
      Ha Natasje,

      Herkennen is een pleister op vele wonden. KUS, over! Een reddende rol hebben kan veilig zijn, een patroon maar ook een goede eigenschap. Het kan je waarde bepalen, je karakter etc..niets mis mee. De adder onder het gras kan zijn dat je ploetert, hunkert, slooft om er aandacht voor terug te krijgen. "Zeg het even kort door de bocht". Het superieure gevoel kan uitmonden in...ik weet het beter, zo hoort het etc..kan verstikkend werken voor anderen. Er sluipt een ongelijkheid in als die balans er niet is, ben van mening dat we allemaal in ons "systeem" geven hebben. Mocht het zo zijn dat jij die rol te fanatiek OP je neemt dan lijkt het ook niet vrijwillig maar als een vanzelfsprekendheid. De ander laat je, bokst niet tegen je op, einde aandacht!

      Nou, dat lijkt een preek maar dit verhaaltje zegt natuurlijk ook iets van mezelf. Bij tijd en wijlen je eigen gedrag bezien herzien, luisteren en een stelling innemen. Als kind was je in het algemeen gefocust op je ouders, de basis maar het rijpen gaat door. Vanlieverlee KAN je keuzes maken maar gooi het kind niet weg met het badwater.

      Je roert weer een levensecht onderwerp aan.

      Liefs Coot
    • bewaarder bewaarder - 13 maart 2010, 12:08
      Lieve Natasja,

      Wat een goede ontdekking van je!
      Trouwens die zinsnede uit het werk Bert Hellinger is ook een heel goede les!
      Wij zijn als mens allen unieke individuen,met een mengsel van goede en slechte eigenschappen , dat is de gelijkwaardigheid.

      Fijn weekend.
      Liefs van Bewaarder.
    • droomkoningin droomkoningin - 13 maart 2010, 14:07
      Lieve Natasja,

      En weer herken ik in jou dat stuk in mij wat steeds raakt!
      Synchroniciteit, ik kom dat woord steeds tegen en weet eigenlijk nog steeds niet wat er precies mee bedoeld wordt.
      Maar vul in dat mensen op een bepaald moment met een zelfde stuk ontwikkeling bezig zijn en dat in elkaar herkennen. Of zoiets.
      Éen van mijn grote struikelblokken momenteel is, dat ik moeite heb met het me gelijkwaardig voelen in relaties.
      En wat heb jij duidelijk verwoord wat daaronder kan spelen. Ik herken het ook. Zelf wel het liefst in de rol van gever. Echt ontvangen kom ik nu in ons proces veel tegen en leer het gemakkelijker toe te laten, te accepteren. Wil ook wel graag ontvangen, maar vind dat nog vaak lastig.
      Als kind weinig gekregen en door de gezinssituatie (te) veel 'moeten' geven. En nu voelt het al gauw als 'moeten' als ik iets krijg. Wordt direct onrustig en denk: wat 'moet' ik dan? Dat mensen belangeloos geven kan ik nog maar moeilijk accepteren.
      Maar het gaat steeds beter. Ik ben dit aan het leren!
      Dank je wel voor je duidelijk verhaal. Het verduidelijkt weer veel in mij.
      Liefs, Gonneke
    • sjoesja sjoesja - 13 maart 2010, 19:34
      Ha Natasja,
      Interessant wat je hier allemaal vertelt en oproept. Geweldig dat er zoveel reacties zijn, waardoor de nuances alle ruimte krijgen. Gelijkwaardigheid kan je wel voelen maar niet opdringen, is mijn ervaring. Hoe lekkerder de ander het met zichzelf heeft, hoe makkelijker het gaat. Of het een goeie manier is weet ik niet, maar ik ben geneigd soms iets meer op m'n hurken te gaan zitten en het verder maar op z'n beloop te laten. Maar het voelt ook heerlijk om op m'n tenen te lopen als het moet. Daar tussen in is natuurlijk helemaal goed, en dat is wat ik bij jou lekker kan doen. Dat voelt zalig, mooie zondag, lievz, Sjoez.
    • kwikzilver kwikzilver - 13 maart 2010, 21:12
      Hé lieve Natas; zelf ook weer gegrepen doro Hellinger dus...Wat ik zo enorm aan jou waardeer is hoe eerlijk je kijkt en vooral naar jezelf. Alles neem je onder de loep en je zoekt naar zuiverheid en gelijkwaardigheid. Reddende engel...ja..herkenbaar, ook in hulpverleningsland. Moet ook altijd aan de dramadriehoek denken dan; slachtoffer, redder, aanklager...Als je uit het redden schite; het gevaar in één van die andere te komen en de kunst uit die driehoek te blijven...
      Redden als superieur zijn had ik nog niet zo bekeken, maar is wel een aandachtspunt ja!! Dus dank je! Liefs, kwik
    • enteryournamehere enteryournamehere - 13 maart 2010, 22:19
      Hoi Natasja

      Wat een waardevol inzicht heb je gekregen. Nu kun je het toepassen in situaties en zien wat het je brengt. Ik verwacht veel goeds.
    • coot coot - 13 maart 2010, 23:26
      Net na een borrel en even op de valreep!

      Kus en over was ook niet mijn ding en a la Spock in mijn tijd ook niet de redding. Heb deze methode nooit zo toegepast. Een kus, een pleister was een zoet houder, een manier van troost!

      Die disbalans in de communicatie tussen mensen heb ik een jaar geleden ook al opgemerkt bij jou. Het was de reden dat ik bij je reageerde. Belangstellend zijn en die zelfde spirit niet terug krijgen is heel frustrerend. Het kan weleens zo verkeren als een vriend of vriendin hulpbehoevend is. Ik begrijp je heel goed! Misschien is het wel een taboe! Je spreekt deze teleurstelling niet uit en wellicht gaat het over, denk je dan. Bij sommige mensen is er geen beginnen aan, een grote plaat! Voor mij heeft er een selectie plaatsgevonden. De hardnekkige "zuigers" hield ik op afstand en bij sommige twijfelgevallen heb ik het bespreekbaar gemaakt, ""Waarom niet? dacht ik!

      Sommige mensen denken dat je het altijd wel redt totdat je ook eens iets vertrouwelijks ter spraken brengt. Soms zijn ze niet thuis dan kan het van alles zijn. Je valt uit je rol of men weet niet goed er mee om te gaan. In sommige ogen val je van een voetstuk, heel vreemd.

      Een menselijke wending kan een negering zijn. Zo'n patroon wordt op ten duur bloot gelegd als je daar voor openstelt. Je kan van elkaar leren en openheid van zaken kan de vriendschap verdiepen. Wat is het je waard om open kaart te spelen?

      Al deze waardevolle inzichten leiden tot een duurzame communicatie als je die bevindingen kan verklaren, da's mijn gedachte!

      Liefs Coot
    • lornalijn lornalijn - 14 maart 2010, 01:17
      Ha lieve Natasja,

      Geloof niet dat het projectie is want zelf vind ik het helemaal niet erg als mensen me het hemd van het lijf vragen...heb echt geen idee...;-) Nu ja...hoef ook niet alles te verklaren...

      Ik vind wederkerigheid ook altijd een heel mooi begrip! Het zegt nog meer dan gelijkwaardigheid.

      Liefs!!

      Lijn
    • lornalijn lornalijn - 14 maart 2010, 08:39
      Denk ook wel dat het anders is als je kinderen hebt...dan is het natuurlijk weer meer stressvol om thuis te blijven, kan ik me zo voorstellen. Op vakantie vul je hun dag misschien wat makkelijker in dan thuis...

      Heb ook wel meegemaakt hoor, dat ik wel ging en dat ik, eenmaal daar, wel genoot..Maar als ik het helemaal zelf voor het zeggen heb en het weer is hier een beetje redelijk....dan blijf ik lekker thuis...;-)

      Over alles willen verklaren...ja...heb er ook een handje van alles te willen analyseren...dodelijk vermoeiend en het is ook een vorm van 'niet accepteren' soms...

      KNUFFIE

      Lijn
    • droomkoningin droomkoningin - 14 maart 2010, 10:45
      Hoi lieve Natasja,
      Ik ben nog aan het nadenken over je stukje en de reacties.
      En voel hierbij voor mij verschil.
      Ik vind wederkerigheid ook een heel mooie omschrijving, die beter aansluit bij mijn volwassen bewustzijn.
      Dan komt er geen weegschaal aan te pas, maar voelt het toch als in balans zijn met elkaar. Geven en nemen. Altijd respectvol en eerlijk naar elkaar.
      Dat begrip gelijkwaardigheid spreekt meer in mijn kindbewustzijn. Dat teveel hebben moeten geven en dat als patroon zijn gaan doen. En daardoor verward en onzeker worden als dat wordt doorbroken.
      Moeite om te accepteren dat mensen ook belangeloos geven.

      En merk dat ik zelf soms deze twee 'waarden' nog niet kan onderscheiden. Heeft vast ook te maken dat er soms wat getriggerd wordt in het nu dat mij terug in het KB brengt en niet direct in de gaten heb!
      Maar door dit onderscheid zo duidelijk te voelen, kan ik hier wel meer alert op zijn. Weer een stapje dichter bij het duidelijk krijgen van wat er in mij speelt.
      Begrijp ook beter waarom het zo raakt!
      Liefs, Gonneke
    • bewaarder bewaarder - 14 maart 2010, 11:05
      Lieve Natasja,

      Apart een bericht naar je gestuurd.
      Die helicopter vloog vandaag weer hier over mijn land en het is zondag!
      Dus heb ik weer foto's genomen, nu niet voor een quiz.(-:

      Fijne zondag verder!
      Ochtendgroet van Bewaarder.
    • kwikzilver kwikzilver - 14 maart 2010, 13:39
      ben nog aan het mijmeren over wederkerig....vind ik moeilijk...waarschijnlijk triggert het iets in mij...:( liefs, kwik
    • Bernadette2711 Bernadette2711 - 14 maart 2010, 14:17
      Ha lieve Natas, heb je gemist... Grappig, ik kreeg ook de link met de video toegestuurd. En nog gefeliciteerd met verjaardag van DH. Hoop dat het een gezellige en warme bedoening is geweest? Mooi dat je hier schrijft over wederkerigheid.Geven en ontvangen in evenwicht, en zonder wederzijdse verwachtingen voeg ik er zelf aan toe. Voor mij is het meer een gevoelskwestie dan iets met woorden merk ik zelf. Maar meer vanuit mijn onvermogen om het goed te kunnen beschrijven.
      Top trouwens - binnenkort de 5 kilometer. Ga je dan ook meedoen aan wedstrijden? Hier volgende maande de Ladies Run, al jaren traditie. Ben nog steeds niet veel hier. Schreef het al bij Kwik - woensdag wordt de nieuwe schutting gezet. Gaat sneller dan ik had ingeschat, anders wordt het pas over 3 maanden. Dus alle planken nu neer, - blij dat de hedera al zover was, wortels uitgegraven etc. En terwijl ik gisteren ook nog hele dag opleiding had. Fijn dat vm heeft willen helpen. Nu alles klaar en zo weer even huiswerkklasje spelen. Voor nu hele dikke knuffel en tot gauw lieverd. XXX Fioon
    • pret pret - 14 maart 2010, 21:41
      Duidelijk zo. En dat loslaten is inderdaad een lastige. Dank voor je moeite.

      Helaas niets toe te voegen aan wat hiervoor gezegd is. Hoop dat je voor jezelf de juiste balans kunt vinden tussen geven en nemen. Of beter: tussen geven aan anderen en geven aan jezelf. Dat laatste schijnt stiekem toch een belangrijke te zijn. Als je maar niet doorslaat naar egocentrie. Maar dat zal jou niet snel gebeuren.

      Fijne avond!

    Wil je reageren? Log dan in

     

  • 11 maart 2010 - (9 reacties) Pffffffffff, wat kost het me moeite om het invullen...(9 reacties)

    13:59

    Pffffffffff, wat kost het me moeite om het invullen van het kompas op te pakken. Eerst nog even bij die lezen, dan nog even bij die schrijven, oh en bij die natuurlijk.... Me zo nog steeds richten op anderen.... Hoef ik lekker niet naar mezelf te kijken .....

     

    En ik las bij Bewaarder over Eeuwigheid. En toen dacht ik: Oh ja, heb ik ook nog iets over gelezen. Deel ik hier... en dan toch echt naar dat Kompas kijken....

     

    Uit: Woorden voor jou, Hans Bouma.

     

    Wat moeten we onder de eeuwigheid verstaan?

    Je kunt denken aan een alles omvattende omarming, waarin we na onze dood zalig terechtkomen - een omarming, die de opheffing van de tijd betekent en die ons de rust en de harmonie bezorgt, waar we nu tevergeefs naar zoeken.

    Of is de eeuwigheid de continue, vitaliserende stroom, die heel deze werkelijkheid doortrekt en onder spanning zet?

    Of de oeverloze, eindeloze zee, waarin we, als een golfje, even oplichten om vervolgens weer, voor eeuwig, te verdwijnen?

    Of moeten we de eeuwigheid associeren met Hem, die in de Bijbel de Eeuwige wordt genoemd - is eeuwigheid een ander woord voor God?

    Er is NOG een duiding mogelijk. De eeuwigheid zou ook de glorieuze collectie kunnen zijn van alle tijden die we in liefde hebben doorgebracht. Dus van onze mooiste, onze meest humane tijden. Tijden, die we zelf ook als eeuwig ervoeren. De eeuwigheid is dan de bevestiging en voltooiing van deze tijden. Ze houden stand. hebben toekomst.

    Je kunt zo ook heel persoonlijk over JOUW eeuwigheid spreken; een mozaik van tijden die niet meer weg te denken zijn. Tijden die volliepen met liefde. Tijden, waarin je op je best, op je menselijkst was. Tijden die je zelf beslist ook niet wilt prijsgeven.

    En alle eeuwigheden van alle mensen bij elkaar leveren dan de onmetelijke en onvoorstelbare eeuwigheid op, die onze uiteindelijke menselijke werkelijkheid zal zijn.

     

     

    Tijden die volliepen met liefde... dat zijn voor mij de mooiste tijden. Die mogen van mij een eeuwigheid duren.

    Reacties - 0 coachreacties 9 reacties van deelnemers
    • bewaarder bewaarder - 11 maart 2010, 14:16
      Wat een mooie bijdrage aan dit onderwerp Natasja.

      Die cursieve tekst is een goede bijdrage aan het begrip Eeuwigheid.
      En mensen die geloven in God als de Bron van alles kunnen inderdaad " De Eeuwigheid" met Hem associëren.

      Het bijgevoegde plaatje vind ik een mooi patroon! (-:

      Liefs van Bewaarder.
    • sjoesja sjoesja - 11 maart 2010, 15:08
      Ha Natasja!
      Nix geen glazen bollen jôh, gewoon af en toe eens een NL man op je pad en je wordt vanzelf wijzer. Veel van hen vinden aandacht en toewijding, om maar te zwijgen van overgave, dood en dood eng. Maar ik wens hen dit allen toe, van hen zelf en van hun omgeving en bovendien dat zij zich er bewust van willen zijn. Als dat toch eens zou lukken, dan zou onze toekomst er straaaalend uitzien, wat ik je brom, ik bedoel wat ik je toejuich!
      One-liners, korte opmerkingen to the point, liefst humor- en liefdevol. Want dit type soortgenoot houdt nu eenmaal niet van uitleg of gefilosofeer, dat is "gezeur" of op z'n zachtst gezegd "zweverig". Wil je iets duidelijk maken dan zeg je niet "lieve schat wat heb je een geweldige combinatie bij elkaar gevonden en wat een geraffineerde kleur sjaal", dan zeg: "He man! wat zie je er geweldig uit", zoiets. Niet: "lieverd, wat een delicaat sausje in precies het goeie bakje" maar "Wow dit is hoe ik het graag heb!" en dan dit soort zinnetjes omgezet naar harte-zaken. Oei, oei, weer betweterig van die Sjoei!
      Liefde, X.
    • lornalijn lornalijn - 11 maart 2010, 18:18
      Mooie tekst, lieverd!!!

      Zelf denk ik altijd dat niet-eeuwigheid alleen bij de gratie van eeuwigheid bestaat en andersom zoals tijd slechts bestaat bij de gratie van tijdloosheid én andersom...en dat daarbinnen (er omheen?) de tijd er dus niet toe doet...het is een abstractie...

      KNUF!

      Lijn
    • voluitpetje voluitpetje - 11 maart 2010, 20:55
      Ha Natasja, ik heb eigenlijk niet zoveel met de eeuwigheid. Leef steeds meer in het nu en dat bevalt eigenlijk best goed. Liefs, Petje
    • enteryournamehere enteryournamehere - 11 maart 2010, 21:51
      Hoi Natasja

      Even een wiskundig raadsel. Ik plaats hem ook bij bewaarder. Stel ik neem iets dat oneindig is. De hele verzameling positieve hele getallen. De verzameling gehele getallen, positief en negatief, is twee keer zo groot. Is die oneindigheid dan ook groter? De verzameling gebroken getallen is binnen een bepaalde range al oneindig. Is die dan oneindig kwadraat?

      Als er iets oneindig kan zijn is het nooit een deel van het geheel. Niet God los van zijn schepping. Alleen alles tezamen kan oneindig zijn.
    • pret pret - 12 maart 2010, 11:48
      Hoi Natasja,

      Dank voor je interesse en vragen. Wat me tegenhoudt: onduidelijkheid vooral; wie doet nou wat? Voorkomen dat ik iets doe dat een ander in de wielen rijdt en voorkomen dat we dingen dubbel doen.

      Of bedoel je dat het kennelijk niet zo gemakkelijk is om het gewoon anders te doen, omdat ik het dan allang zo gedaan zou hebben?
    • coot coot - 12 maart 2010, 19:05
      Natasja,

      Ja, echt het verzoek om de foto's van onze Nieuw Zeelandreis in een album te plakken. Met een camper trokken we door het zuiderlijk eiland in 2003. We kijken nog wel eens naar onze filmpjes, maar foto's bekijken vind hij fantastisch. Maak er altijd veel werk van met verzamelde folders, brochures, kaartjes etc..HEEL veel werk. Hij was toen 6 jaar en zich bewust van ons avontuur, walvissen bekijken, goud zeven, quadbiken, zeilen etc.. Hij wil graag die herinneringen helder houden en dat heeft me doen besluiten om vanaf nu alle foto's in te plakken van Maleisie, Cambodja, Peru, Indonesie,Thailand, Vietnam, Australie, Frankrijk en Italie, Afrika puffff.Een levenswerk, gedoseerd aan de slag en dat 3 keer: voor dochter, zoonlief en voor ons beide pffff.De eeuwigheid bereik je er niet mee maar voor NU is het rijk!

      Liefs Coot
    • kwikzilver kwikzilver - 12 maart 2010, 19:30
      Kom het later lezen; ziet er goed uit!! Ja; 1 keer familie-opstellingen gedaan; beroerde ervaring!! (niet zelf "gewerkt"; te onveilig.) Lief heeft wel gedaan op Bart hellinger-instituut..ik wil ook nog; zoek een plek die goed voelt...snap het wel helemaal, maar ja....IK zal het moeten doorbreken....Dank je voor je lieve betrokkenheid!! Liefs, kwik
    • sjoesja sjoesja - 12 maart 2010, 22:10
      Ha Natasja,
      Jaha even heftig maar nu weer ietsjes onder controle die harteklop en zicht op stevig aanpakken qua aandacht en toewijding voor het zelf.
      Och ja wat heet Valse Hoop, het kan ook zijn: visualiseren en herkennen als zich iets in die richting ontwikkelt en dan omarmen. Dus min of meer tijden die bij voorbaat al vol lopen met liefde, ze hoeven enkele maar aan te breken. En wij doen alvast de deur op een kier. Wij laten er iets van zien aan onze mannen en als ze daar al iets van kunnen waarnemen, daar al een beetje voor open kunnen staan, dan kunnen ook zij door die kier gluren. Wat is er nu fijner dan samen met je maat door een kier gluren en al vast een beetje van het uitzicht genieten. Mooi uitzicht op het weekend! Lievz, Sjoez.

    Wil je reageren? Log dan in

     

  • 10 maart 2010 - (3 reacties) Een jaar geleden deed ik ook het traject Word je ei...(3 reacties)

    13:12

    Een jaar geleden deed ik ook het traject Word je eigen leider. En hoewel ik vond dat ik er veel aan had, merk ik dat, nu ik er voor de tweede keer mee bezig ben, dingen toch NOG weer duidelijker worden. Met name waar het gaat om thema's. Dat had ik toch niet zo heel helder blijkt nu :-(( Maar goed, nieuwe ronde, nieuwe kansen.  

     

    Vanavond de tweede en laatste gespreksavond op de school van de oudste. Dit keer over het thema "grenzen stellen". Vorige week stond het thema "aandacht" centraal.  Het is een groepje van 8 mensen (6 vrouwen, 2 mannen incl. DH) waarmee we de gesprekken hadden/hebben.

    Het was fijn om vorige week bevestigd te krijgen dat we allemaal, ieder gegeven de beschikbare tijd, genoeg aandachtsmomenten inbouwen voor de kinderen. Want dat vroegen we ons allemaal toch wel een beetje af. Het maakte echter dat de gespreksleider verzuchtte dat hij eigenlijk in gesprek was met de verkeerde ouders. En hij schetste situaties waarin kinderen zo veel minder aandacht kregen.  

     

      

    Reacties - 0 coachreacties 3 reacties van deelnemers
    • coot coot - 10 maart 2010, 21:24
      Onder moeders paraplu...vleugels?! Wat is efficient? Hoeveel tijd rest mij, ons? Van die vragen dus.....maar eerlijk gezegd kom ik gelukkig weer in de MOOD voor NU. Het NU is mijn ZIJN in het algemeen. Kinderen die voor het eerst met de dood geconfronteerd worden vergt balans en begeleiding. Ik stond weer stil bij dierbare familieleden die reeds zijn gegaan. De pijn is er altijd maar ook de vorm waarin het kan gedijen. Mijn kinderen waren er echt van onder de indruk en verdrietig. Mijn verantwoordelijkheid werd aangesproken en met liefde heb ik met ze meegeleefd. Als gezin kom je in een heel bizondere sfeer terecht, ook een goed moment van besef. Al met al breekt de dag weer aan met alledaagse dingen waar wij allen nog steeds enthousiast over zijn . Hoopvol naar een nieuwe dag, de tijd dichten, zinnen verzetten enzovoort. Liefs Coot
    • enteryournamehere enteryournamehere - 10 maart 2010, 22:18
      Hoi Natasja

      Ik maak de inschatting dat juist de ouders die weinig aandacht aan hun kinderen besteden ook niet op zo'n avond te vinden zullen zijn.
    • pret pret - 11 maart 2010, 09:51
      Snap je zin bij mij niet helemaal, maar het betekent inderdaad niet dat het werk nutteloos geworden is. Wat ik me afvraag is of het werk gezien is. Wel door een aantal, niet door iedereen. Maar goed, dat moet ik eigenlijk dus ook loslaten. Of iedereen het ziet. Gewoon doen waarvan ik denk dat het goed is, belanghebbenden betrekken en informeren, en dan alles geven.

    Wil je reageren? Log dan in

     

  • 09 maart 2010 - (6 reacties) Ik zit nog even na te dampen op dees' heuglijke dag...(6 reacties)

    09:48 Trefwoorden: jarig

    Ik zit nog even na te dampen op dees' heuglijke dag.  Dat laatste omdat DH jarig is. En het dampen is het gevolg van het feit dat ik net vier keer acht minuten heb hardgelopen. Nog zeven lessen en ik loop 5 km achter elkaar. Ben helemaal trots op mezelf :-))  

     

    Ja,ja, DH jarig. Moet vanavond dus ook weer in de beentjes. Als iedereen komt die ik verwacht, dan zijn we met 30 man/vrouw vanavond. Maar meestal vallen er wel wat mensen af. Gisteravond nog een mailtje van een schoonzus; een van DH's broers ligt in het ziekenhuis. Veel te hoge bloeddruk, kreeg hartklachten afgelopen zaterdag en moet vandaag gecatheteriseerd/gedotterd worden.

     

     

    Tja, de (schoon)familie wordt ouder. Dan kunnen gezondheidsklachten niet uitblijven. Twee andere zwagers tobben ondertussen ook met hartritmestoornissen en een schoonzus heeft borstkanker.  

     

    Zo meteen naar een vriendin die ook jarig is. En vanavond nog even tussendoor een andere schoonzus feliciteren. Ook jarig.  

     

    Ik ga onder de douche en stort me in het feestgedruis....

    Reacties - 0 coachreacties 6 reacties van deelnemers
    • saharing saharing - 09 maart 2010, 16:43
      :0)
    • stokroos57 stokroos57 - 09 maart 2010, 17:42
      gefeliciflapsteerd
    • enteryournamehere enteryournamehere - 09 maart 2010, 22:31
      Hoi Natasja

      Gefeliciteerd met DH

      En respect vanwege jouw loopprestatie
    • droomkoningin droomkoningin - 09 maart 2010, 23:31
      Hoi Natasja,
      Van harte gefeliciteerd. Lekker genoten van al dat feestgedruis?
      Lieve groet, Gonneke
    • kwikzilver kwikzilver - 10 maart 2010, 00:56
      Gefeliciteerd Natas!! Hoop dat jullie leuke dag hadden? Wat ga je goed met hardlopen!! Super!!!!! Liefs, kwik
    • sjoesja sjoesja - 10 maart 2010, 11:49
      Ha Natasja,
      Gefeliciteerd met DH. Hopelijk hebben jullie de rommel al aan kant en zijn met een heerlijk hernieuwde energie aan een mooi nieuw jaar begonnen. Aandacht en toewijding, samengevat in zoveel mogelijk motiverende verspreid geplaatste one-liners dat is wat ik DH als cadeautje toe wens. Zodat angst verandert in gegrond zelfvertrouwen. Ach dat zou ook zo goed zijn voor JP en zijn groepies in 't Haagje. Girlpower to the world, lievz, Sjoez.

    Wil je reageren? Log dan in

     

  • 08 maart 2010 - (7 reacties) Oh, ik geloof dat het doel al bereikt is. Ik zie n...(7 reacties)

    22:41

    Oh, ik geloof dat het doel al bereikt is.

    Ik zie net dat er al 7.321.297 views zijn!! :-))

    22:21 Trefwoorden: vrouwendag

    Vandaag is het volgens mijn vrouwenkalender Internationale Vrouwendag. Niet dat ik daar nou veel mee heb. Maar toevallig? kreeg ik vandaag van twee vriendinnen (die elkaar niet kennen), het bijgevoegde YT-filmpje toegestuurd met de volgende tekst:

     

    Aan alle vrouwen!

    Dit hele ziekenhuispersoneel "danst" voor de strijd tegen borstkanker.
    Als het lukt dit fimpje één miljoen keer te laten lopen dan krijgt het ziekenhuis
    van de fabrikant van de roze handschoenen een grote donatie voor de behandeling van borstkanker! Dus... aan alle vrouwen die we kennen -:)) doorsturen
    !

     

    Bij deze!

     

    http://www.youtube.com/watch?v=OEdVfyt-mLw

    Reacties - 0 coachreacties 7 reacties van deelnemers
    • enteryournamehere enteryournamehere - 08 maart 2010, 22:27
      Hoi Natasja

      Het is je van harte gegund. Alle andere dagen is het gewoon weer mannendag. :)
    • kwikzilver kwikzilver - 08 maart 2010, 23:02
      Prachtig! Ik heb nog even mee gedaan om er nog een stem bij te tellen...iedere stem is er één...:) Mooi initiatief en heerlijk vrolijk ook nog! xxx
    • yeeha yeeha - 08 maart 2010, 23:32
      Yep, goed idee. Ik ga morgen even kijken. Nu genieten van je zeepmassage, wat lief! Dankjewel meisie.
    • lornalijn lornalijn - 09 maart 2010, 00:28
      Mag ik morgen ook nog kijken, stemmen en doorsturen??

      Ja, heb al begrepen dat ook m'n collega's af willen van dat in de vrije tijd dingen voor te moeten bereiden...het is meer dat men niet zo goed weet hoe te beginnen met methodischer werken, lijkt het. Kunst is wel om die gemoedelijkheid, die ook weer samen hangt met het wat ongestructureerd werken, te bewaken, Maar de sfeer daar inschattend, gaat dat wel lukken.

      KUS!

      Lijn
    • connemara connemara - 09 maart 2010, 02:12
      Ja, daarom heb ik die sneeuwkat er idd opgezet! Nu even een stem erbij maken. Kleine moeite groot plezier! XXX
    • coot coot - 09 maart 2010, 08:23
      Ha Natas,

      Dit filmpje kwam van alle kanten, ken ook veel vrouwen die in behandeling zijn geweest. Je vraagt je weleens af: "Wie niet" en "Wie volgt", zo dramatisch allemaal. Moet echter ook bekennen dat ik de inhoud van dit filmpje mij ontgaan is. Dansend door een ziekenhuis??????? Rose associeren met kanker, de rose wolk, rose muisjes, rose wijn...........ik kom daar niet helemaal uit. Wat ik wel heb ondertekend: Controles eerder laten plaatsvinden dan vanaf 50 jaar. Elk intiatief moet je steunen daar niet van. Heb de film weer opgezet.

      Liefs Coot
    • pret pret - 09 maart 2010, 09:11
      Confronterend? De tekst die ik uit dat artikel had gekopieerd bedoel je?

    Wil je reageren? Log dan in

     

  • 07 maart 2010 - (7 reacties) Ik heb niet veel van het mooie weer kunnen genieten...(7 reacties)

    17:24 Trefwoorden: repetitie

    Ik heb niet veel van het mooie weer kunnen genieten vanmiddag.

    Maar heb wel heel veel plezier gehad tijdens de musicalrepetitie.

    En mijn solo voor het eerst ten gehore gebracht!

    Oehoehoeoeoe.. was spannend! 

    Vooral de eerste keer.

    Ik voelde me een beetje wattig en was even bang de tekst kwijt te raken.

    Maar het kwam helemaal goed.

    En er werd uitbundig meegeklapt en meegedeind.

    Was helemaal fijn!!

     

    Leuk om te zien hoe het stuk zich ontwikkelt.

    Hoe iedereen tot z'n recht komt in de verschillende rollen. Welke komische talenten er boven komen drijven.

    En hoe muziekstukjes worden aangepast en gecombineerd met de capaciteiten van de muzikanten. 

    Volgende week mag ik weer :-)) 

    08:22 Trefwoorden: oersoep, stichtelijk

    De dag is nog jong, maar ik heb nu al twee dingen gelezen waar ik blij van word. Waarschijnlijk omdat ik daarin bevestiging vind.

     

    De eerste is de Dagelijkse Gedachte van vandaag: Het is niet eenvoudig om het geluk in jezelf te vinden, maar ergens anders vind je het zeker niet (Agnes Repplier).

     

    En zo kan ik het ook steeds meer zien. Al heb ik jarenlang het geluk buiten mezelf gezocht. En heb ik die neiging soms nog wel.    

      

     

    En het tweede is een stukje uit een boekje: Oersoep en overvloed; Bijbels spreken over schepping, van Piet Midden.  

     

    God heet "Hij die er is". "God" is in de bijbel de volstrekt Andere, de werkelijkheid waar je met je pet niet bij kunt.....

    En dat is vooral NIET "Hij die bestaat", maar "Hij die er voor jou wil zijn."

    Waar het woord God of Heer valt, ontstaat in de bijbel zomaar iets van een relatie. En in een verhouding past niet zozeer wetenschap, maar geloof en vertrouwen in de ander. Daarover gaat het steeds in de bijbelteksten: God is niet om OVER te praten, als een interessant object, maar om MEE te praten.....

    De bijbel is niet bedoeld als een nauwkeurige kennisgeving van gebeurtenissen, maar geschreven in een vorm van liefdestaal.... Genisis wil je juist zeggen: mensen dragen een geheim mee: dat van God.  

     

    En ik moest daardoor denken aan een recente uitspraak van de "atheistische" dominee Klaas Hendrikse.

     

    "De naam van God was oorspronkelijk een woord voor een menselijke ervaring. Het traditionele woord voor God in de Bijbel is: "Ik ben die ik ben" of "Ik zal zijn die ik zal zijn". Er kan tussen mensen iets gebeuren wat je God noemt."    

     

    Zo kan ik dat soms ook zo ervaren. Woordloze momenten van verbondenheid waarin je voelt dat alles goed is zoals het is.

    Reacties - 0 coachreacties 7 reacties van deelnemers
    • stokroos57 stokroos57 - 07 maart 2010, 09:15
      9 weken zwangerschap, dus ze is 2 mei uitgerekend.

      De ontembare vrouw is ook geen boek om achter elkaar uit te lezen. Het voordeel is wel dat tie levenslang meegaat. Af en toe 1 sprookje geeft al veel stof tot nadenken. Ik begon ooit met het lelijke eendje. Dat gaf veel herkenning.

      Het is een mooi boek om de kracht in jezelf te herkennen en erkennen. En tussendoor lekker allerlei andere boeken lezen.

      Fijne zondag, liefs
    • enteryournamehere enteryournamehere - 07 maart 2010, 23:09
      Hoi Natasja

      Voor mij was het een topdag.
    • bewaarder bewaarder - 07 maart 2010, 23:27
      Lieve Natasja,

      Bedankt voor je melevende reactie.
      Wat zal dat een goed gevoel geven dat je eerste solo-optreden goed verlopen is. Applaus! Het onderste stuk, tekst over GOD vond ik ook interessant om te lezen. Ik beeleid geen godsdienst. Voor mij is het OT en soort historisch verslag en het NT een leer van Liefde. In feite dus komt onze benadering hoewel verschillend toch op het zelfde neer.(-:

      Mijn kaakbeen moet nu aangroeien zodat ik over een half jaar kan beslissen op ik daar 2 of 3 implantaten wil hebben. verdr heb ik helemaal geen last van die ingreep van verleden week.

      Fijne dagen verder!
      Avondgroet van Bewaarder.
    • kwikzilver kwikzilver - 08 maart 2010, 00:56
      Mooi stuk Natas en vooral die laatste zin raakt me; prachtig!!
      En wow; solo zingen ook nog!! Heerlijk dat het goed ging en zo gezellig was!! Wordt vast mooi als jullie er zoveel plezier in hebben! Liefs, kwik
    • sjoesja sjoesja - 08 maart 2010, 15:47
      Ha Natasja, jaha, wist je natuurlijk wel dat je zo'n buitengewone SOLIST bent, en nu ga je er nog van genieten ook! Zuiver en op grote hoogte, bravo, dappere dodo! Lievz, Sjoez
    • natasja02 natasja02 - 08 maart 2010, 16:13
      Wat heb je dat prachtig gezegd Bewaarder: De leer van Liefde! Die hou ik erin. Want daar komt het inderdaad voor mij ook op neer! Hoewel ik het Hooglied in het OT ook erg mooi vindt. En de boeken van Prediker en Spreuken vind ik ook van een andere orde. Niet dat ik die nou allemaal uitgebreid bestudeerd heb, maar de sfeer daarin vind ik anders dan die verhalen waaruit voor mij een primitief Godsbeeld spreekt.
    • kwikzilver kwikzilver - 08 maart 2010, 17:01
      Mooi ja, wat bewaarder schrijft!!! xxx

    Wil je reageren? Log dan in

     

  • 06 maart 2010 - (5 reacties) Waar twee of drie thuis mogen komen bij elkaar Zic...(5 reacties)

    08:28 Trefwoorden: toekomst

    Waar twee of drie thuis mogen komen bij elkaar

    Zich veilig voelen en geborgen

    In de ruimte van begrip en geborgenheid.

     

    Waar twee of drie klankbord willen zijn

    Van elkaars onmacht en ontmoediging,

    Waar ze mogen uitspreken wat ze nergens kwijt kunnen.

     

    Waar twee of drie

    Elkaar dragen in het leven,

    Wetend van de broosheid en de gebrokenheid

    Die bij de ene net zo leeft als bij de andere.

     

    Waar twee of drie

    Dan samenkomen in dezelfde geest

    En bij elkaar dezelfde droom wakker houden,

    Ligt de toekomst open.

     

     

     

     

     

    Gedragen wordt men uitgedaagd                                   

    En bekwaam gemaakt om weer op weg te gaan

    Naar een nieuwe morgen.

     

    Waar twee of drie zo samenzijn

    Is het leven niet meer tegen te houden

    En ben je samen aan het bouwen

    Aan een gezamenlijke toekomst.

     

     

    Deze tekst is niet van mijzelf.

    En weet ook niet van wie deze wel is.

    Maar ik vind hem prachtig en deel hem graag met jullie. 

    Reacties - 0 coachreacties 5 reacties van deelnemers
    • Bernadette2711 Bernadette2711 - 06 maart 2010, 08:53
      Ha lieve Natas, het is inderdaad een prachtige tekst! Zo mooi en passend voor jou waar je mee bezig bent. Met mij is het goed, wel hééél druk en toch goed. Ik reageer nog wel uitgebreid. Morgen ceremonie, afgelopen zondag met regen weg, maar bij onze bezigheden was het droog! Bijzonder toch? Enneh, was fijn die brug, gaf veel voldoening dat het 1x er tegenop fietsen lukte. Koester nog onze gedeelde momenten, vraagt om meer. Liefs Fioon
    • droomkoningin droomkoningin - 06 maart 2010, 17:34
      Dag lieve Natasja,
      Dank je wel voor je lieve mailtje.
      Mooi te lezen hoe jij omgaat met dat toelaten van die oude pijn. Ja, ik merk dat jij goed begrijpt wat er speelt en hoe PRI werkt.
      Dank je wel ook voor je uitnodiging! Ik laat het nu even rusten, maar wie weet, kom ik er op terug!

      En wat een mooie tekst en afbeeldingen!
      Is die tekening wel van jouzelf? Ik vind hem prachtig!!!

      Geniet van een zonnig weekend,
      Liefs, Gonneke
    • enteryournamehere enteryournamehere - 06 maart 2010, 22:38
      Hoi Natasja

      Mooie tekst. Een beetje een tekst die interpretatie openlaat voor iedereen. Houdt ik wel van. Fijne zondag.
    • kwikzilver kwikzilver - 06 maart 2010, 23:00
      Wat een prachtige tekst Natas!! Heel bijzonder!! En tuurlijk mag je me achter de hand houden...ik deel graag mooie dingen..:) Tis druk ja, maar ik ben ook niet echt een 'rustig tiepje" geloof ik...:) Als het maar voldoening geeft en geen energie vreet... Liefs, kwik
    • droomkoningin droomkoningin - 06 maart 2010, 23:41
      Dag lieve Natasja,
      Dank je wel voor je vriendschapsverzoek.
      Je was al een tijdje één van mijn favorieten, vind het mooi om je te volgen.
      Liefs, Gonneke

    Wil je reageren? Log dan in

     

  • 05 maart 2010 - (5 reacties) I just Talk-Talk to myself       ...(5 reacties)

    11:24 Trefwoorden: talk talk

    I just Talk-Talk to myself  

     

     

     

     

     

     

     

     

    Baby
    life's what you make it - can't escape it.
    Baby
    yesterday's favourite - don't you hate it?
    Ev'rything's alright - live's what you make it -
    ev'rything's alright.

    Baby
    life's what you make it - don't backdate it.
    Baby
    don't try to shade it - beauty is naked.
    Ev'rything's alright - live's what you make it -
    Ev'rything's alright - what you make it.

    Baby
    life's what you make it - celebrate it

    anticipate it - yesterday's faded.
    Nothing can change it - life's what you make it.
    Ev'rything's alright - life's what you make it.
    Ev'rything's alright - life's what you make it.
    Ev'rything's alright - ev'rything's alright

    Reacties - 0 coachreacties 5 reacties van deelnemers
    • MrsM MrsM - 05 maart 2010, 11:43
      Waar ben je allemaal mee bezig Natasja?
      Of gezien het bovenstaande moet ik vragen: Wat houdt jou bezig?
    • coot coot - 05 maart 2010, 12:28
      Alright now! Wat nu?? XXC
    • sjoesja sjoesja - 05 maart 2010, 13:19
      Ha Natasja, Laat lohos, lohos. Lees een paar goede boeken zonder moeilijke dingen erin en de tijd er tussen in gewoon laten gebeuren. Zelf ben ik aan het opruimen terwijl dat niet in mijn schema stond, want eigenlijk moest ik studeren. Beide zijn leuk maar nu is er effe niemand in huis en kan ik ongecontroleerd puin ruimen. (wat zijn we weer flexibel). Het leven mag zijn wat je er van maakt maar je moet het ook z'n gang kunnen laten gaan en dan te pakken nemen als het kansen biedt. Dat doe jij ook en jouw gretigheid heeft nou eenmaal af en toe een time-out nodig. Ook mooi! Soms wordt ik 'snachts wakker met zo'n ongelooflijk beklemmend "overgangs" gevoel. Echt te gek zo rot als dat is en dus is het fantastisch dat ik de aanloop hiernaar toe, toen ik zo oud was als jij nu, ook al getraind ben in het 'laat maar gaan' idee. En ja hoor effe uit-tunen en je hebt weer de mooie kant te pakken. Let's go dancing, dat doe ik ook echt hoor, midden in de nacht! Bijna volle maan en sterren, dat helpt. Harde beet in een stevige zachtzure appel en het weekend in! Lievz, Sjoez.
    • sjoesja sjoesja - 05 maart 2010, 19:08
      Ha Natasja, Volgens mij is er geen beginnen aan het willen begrijpen van het leven. Wat vandaag realiteit lijkt te zijn, is morgen anders. Geniet van intense liefde en vriendschap die je tegen komt op het moment dat ze er zijn. Laat ze deel uitmaken van je leven zonder dat het verlangen de schoonheid ervan verknalt. De dag nadat ik een fijne aai over mijn ziel heb gekregen van iemand die ik heel hoog heb zitten maar bijna nooit zie, lijkt soms ondraaglijk. Maar naar mate het langer geleden is, voel ik de volle kracht van dit contact als een erkenning van wie ik ben. En dan hoef ik dat beeld alleen maar op te roepen om verder te gaan met waar m'n talent me wil hebben. Je diepste genoegdoening is dat je ten koste van bloed, zweet en tranen trouw blijft aan jezelf. Pas veel later zie je dat de gewetensvolle keuzes die je hebt gemaakt, deel zijn geworden van je eigen sterke verankering. Daarmee kan je een prachtig spel spelen, mooier dan dat je de weg van de minste weerstand had gekozen. En dat weten, dat van jezelf weten, dat wat je opbrengt om te maken wat je maakt en waar niemand van weet hoeveel moed je daar voor nodig hebt, volgens mij kan daar geen enkele erkenning van wie dan ook tegen op. Zou het dit zijn dat sturing van je eigen geluk heet? Jij bent zo iemand waar veel speciale mensen heel erg van houden, houd veel van jezelf en celebrate yourself. Yes joe ken. Lievz, Sjoez.
    • lornalijn lornalijn - 06 maart 2010, 01:42
      Hai Sweety,

      Life's what you make it....het is gedeeltelijk waar....

      De kunst is, denk ik, om alleen dát deel ook voor je rekening te nemen en niet elk facetje dat daarbij onverhoopt 'oppopt' óók nog eens te willen managen...

      De kunst is dus: Zien wat je zelf 'maakt' en daarop door creëren, de 'rest' is aan die 'rest'....

      Take it easy, make it easy: sweep clean...;-)

      KUS!

      Lijn

    Wil je reageren? Log dan in

     

  • 03 maart 2010 - (5 reacties) Time out...(5 reacties)

    08:30

    Time out

    Reacties - 0 coachreacties 5 reacties van deelnemers
    • bachroos bachroos - 03 maart 2010, 09:20
      Hoi Natasja, ik las net even bij je terug over de zusjes. Wat een bijzonder verhaaltje. Ik geloof ook wel dat het belangrijk is begincontacten open te houden. Later als je kindertjes hun eigen identiteit proberen te ontdekken hebben ze dan altijd nog de mogelijkheid om ergens op terug te vallen. Iets ´eigens´ . En als het dan zo klikt is dat helemaal fijn.
    • MrsM MrsM - 03 maart 2010, 13:31
      Niet te lang he?
    • voluitpetje voluitpetje - 03 maart 2010, 16:28
      Lekker in het zonnetje?
    • lornalijn lornalijn - 03 maart 2010, 20:18
      Time out?...all my love in...;-)!

      KUS!

      Lijn
    • enteryournamehere enteryournamehere - 03 maart 2010, 22:19
      Hoi Natasja

      Time is on your side

    Wil je reageren? Log dan in

     

INLOGGEN

Nog geen wachtwoord? Kies REGISTREREN

Wachtwoord vergeten?

 

Waarom registreren?

Gratis e-coaching en serieuze testen.

Start op jouw moment, in eigen tempo, leer van elkaar!

 

Nu in Hart en Ziel: 26 coaches, 68827 deelnemers

De uitnodiging

Zij werd verraden door haar beste vriendin. Kan ze haar ooit vergeven? 
De uitnodiging
is het nieuwste boek  van bestsellerauteur Sheila O'Flanagan.
Lees hier verder!

Laatste bijdragen

  • lornalijn lornalijn - Vandaag : Vandaag een kleine minivakantie...-;):we zijn met zus van lief (tevens...
  • levensmoed levensmoed - Vandaag : Willem Breuker gaat door ondanks alles en ach ik heb...
  • Sparklingstar Sparklingstar - Vandaag : Bijzonder hoe een innnerlijk conflict is opgelost door plotse inzichten....
  • gaby3 gaby3 - Gisteren : De Duomo - De Santa Maria del Fiore -voltooid in1463...
  • bachroos bachroos - Gisteren : Zo lollig is het allemaal niet meer. We praten en...
  • twfkasuzje twfkasuzje - Gisteren : Vandaag ben ik chagrijnig. Niet toen de dag begon, maar...
  • bosuil bosuil - Gisteren : Timeout - vrouwenkwal(l)en!       Doorzichtig zwevend Meditatief bewegend Kwallen in water
  • minche minche - Gisteren : cursus uitkiezen tbv ontplooing financiën regelen cursus (betaling via werkgever) nieuwe werkplek...
  • elleke elleke - Gisteren : Onlangs schreef ik in mijn dagboek, dat ik aan een serie...
  • kwikzilver kwikzilver - Gisteren : Beetje bijgekomen vandaag en heerlijk weer even bij ieder bij...

Ook op Hart en Ziel

De Coaches

Lees ook de bijdragen van de coaches in de dagboeken van deelnemers. Kijk hier voor de reacties van Wies / hier voor die van Margriet / en hier voor Astrid.